29 June 2014

Salam Ramadhan

Semoga Ramadhan kali ini lebih baik daripada yang lepas-lepas,insya Allah.

22 June 2014

Nota Kecil XXI

1. Babi

- lepas terkeluar salinan makmal KKM pasal DNA babi dalam coklat Cadbury, nampaknya 6 tahun sebelum 2020 masyarakat Melayu masih lagi pekat dengan perasaan jijik pada babi.

- Malangnya kejijikan pada babi tu tak sama macam kejijikan pada seks haram, dadah, rasuah dan juga terhadap duit cukai judi, arak serta babi.

- Bencinya Melayu kepada babi,sampai tahap ada ustaz menempelak Dr Yusuf Al Qaradawi sebab mengharuskan produk dari babi yang dah bertukar sifat. Contohnya macam sabun, Creon, Clexane.

- Tak kisahlah kalau tak nak makan babi dan segala yang berkait dengan babi. Tapi jangan la ditempelak alim ulama yang lain.


2. Mazhab

- Beragama mengikut Mazhab ni jadi masalah bila fanatik. 

- Sebagai contoh bila bab berpuasa. Ulama luar negara cakap,kalau pakai inhaler untuk asma masa berpuasa,puasa tetap tak batal. Jakim pulak cakap batal.

- Padahal ulama luar negara ke,dalam negara ke tetap ulama. 

- Jangan paksa orang ikut jalan engkau je. Mana engkau tau jalan lain semua salah? 

3. Cukuplah!

- 82.22% dah. Sekarang baru nak habis bulan Jun.

- Ketua Unit Perundangan dah cuak. Cukuplah dulu, belum habis tahun lagi. Panjan lagi masa.

- Aku pun rasa aku dah cukup muak dah 3 tahun dekat unit sama. Cukuplah. Tahun depan bagi aku jaga stor & IP.

4. Rumah

- Bulan September siap,kata Kak Diana. Dalam brochure dulu kata bulan Jun.

- Duduk sorang-sorang dalam rumah dua tingkat. Rasa macam nak cari studio apartment pulak. Ceh, macam la besar sangat sampai nak rasa sunyi!

5. Jodoh

- masa di Makkah, aku dah berdoa - antara wanita-wanita yang dipertemukan dengan aku,kalau ada antara mereka bukan jodoh aku, Kau jauhkanlah mereka dari aku ya Allah.

- bila balik ke Malaysia, memang menjadi sungguh. Whatsapp dah jarang sangat berbunyi.

- sekarang bila doa dah makbul, bercampur baur pulak rasa. Kecewa + lega.

- tapi sebab aku yakin itu yang sebaik-baiknya, aku campakkan kecewa tu jauh-jauh ke dasar pantai kat Teluk Cempedak. 

- sekarang tunggu pulak la. Tunggu yang sebaik-baiknya untuk aku.

6. Masa

- Do something to occupy your mind, kata skrip Tim Robbin dalam Shawshank Redemption.

- Dulu aku bantai hisap rokok. Balik umrah baru rasa berakal sikit,baru berhenti buat benda bodoh tu.

- Dr Hidayah ajak jadi full time writer kat MMG. Aku takut aku jadi macam pakcik Pyanhabib je, sempat berapa bulan je menulis dekat Mstar lepas tu berhenti terus.

- Tapi bila fikir balik,menulis tu jela yang aku pandai sikit pun. Tak banyak kepandaian yang aku ada sebenarnya.

- Buat la ape patut.

7. Keroncong

- (N)ana yang aku kenal rupanya datang sekejap je.

- Macam yang aku dah kata tadi, kalau kau dan yang lain-lain tu bukan untuk aku, pergilah jauh-jauh. Itu lebih baik daripada kita bersama dan naik tinggi ke puncak awan biru berbulan madu di sana tapi akhirnya jatuh terhempas ke gaung di darat.

- Move on. Dont look back in anger, bak kata Noel Gallagher.




21 June 2014

Datang dan pergi

Sepanjang kehidupan manusia normal,kebiasaannya bermacam jenis orang yang Allah pertemukan dengan kita. 

Setiap orang yang dipertemukan dengan kita ada tujuannya. Setiap orang berbeza tujuan dan maksudnya.

Apa yang penting,kutip pengalaman yang baik-baik daripada setiap orang yang kita pernah jumpa. Belajar dan telan kepahitan yang ditinggalkan. 

Lepas datang sekejap,bila dah sampai masa Tuhan tentukan orang tu berlalu,orang tu pun berlalu. Kita siapa nak nafikan kehendak Tuhan?

Bila orang tu dah tak ada,ingatlah yang manis-manis je. 

Kemudian akan datang orang lain. Berulang-ulang proses tu.

Yang sudah,sudahlah. Esok hari baru pulak.

15 June 2014

Nota Kecil XX

1. Dah sampai 20

- Aku tulis entri Nota Kecil ni sebab aku suka menulis tapi kadang-kadang takde idea nak tulis ape. 

- Jadi bila tulis sikit-sikit camni pertama sekali banyak topik yang aku boleh bebelkan sebab aku tak payah nak fokus dan perah otak untuk satu tajuk spesifik. 

- nak sampai 20 ni ambik masa 3 tahun jugak rupanya. Tahun 2013 aku aktif dengan twitter.

- sekarang semua orang ada twitter. So aku pun balik semula ke blog. At least kalau ade orang baca tulisan aku yang merapu meraban ni tak la ramai sangat yang baca. 

2. Hikmah

- aku tulis Nota Kecil (i) malam aku sampai ke Sibu. Masa tu mak aku sakit dan aku pulak kerja kat Sibu.

- Masa tu aku tertanya-tanya kenapa dihijabkan hikmah di sebalik keadaan hidup aku masa tu.

- Sekarang aku dah jumpa dan sedar apa hikmah tu. Aku jadi lebih berani. Aku belajar banyak perkara. Alhamdulillah, Maha Suci Allah yang Maha Mengetahui.

3. Kawalan

- "Orang akan menangis bila mereka tak dapat kawal keadaan," kata Dr Lua Pei Lin.

- Ada perkara kita boleh kawal. Ada perkara tak. Sebab kita manusia, bukan Tuhan.

- Kalau perkara tu tak mampu kita kawal, serah jelah pada Tuhan. Kemudian doa semoga kita dikurniakan dengan sebaik-baik keputusan oleh Tuhan. Tak kira la sama ada apa yang kita dapat tu nanti kita suka ke tak. 

Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. - Al Baqarah, ayat 216.
 4. Doa

- Doa ni, perkara paling penting sekali kita kena percaya pada doa tu. Bersangka baik dengan Allah.

5. Jahiliah

- Bila umur dah meningkat, benda-benda lagha kena bawak-bawak la berhenti.

- Benda-benda pandir pun sama jugak.

6. Tanggungjawab

- Tanggungjawab kita kat atas muka bumi ni lebih banyak daripada masa yang kita ada. Itu pesan As Syahid Imam Hassan Al Banna

- Jadi jangan buang masa.

7. Masa lepas

- Benda yang kita buat pada masa lepas kita tak boleh nak reverse dah.

- Kalau kita berdosa, kita kena bertaubat. Kalau kita buat silap,kita kena baiki kesilapan tu. Kalau kita aniaya orang, kita kena minta maaf pada orang tu.

- Dan kalau kita dianiaya, maafkanlah orang tu. Dendam ni merupakan beban yang menghalang kita dari hidup gembira.


11 June 2014

Rokok

"Aku mimpi semalam kau datang rumah aku mintak lighter. Lepas tu kau hisap rokok dalam rumah aku," kawan aku cerita kat aku pagi semalam masa kat office.

Aku tak nak jadi hamba dah.

08 June 2014

Exodus dalam mencari katarsis






Dalam umrah dan ziarah yang tak sampai 2 minggu di Makkah & Madinah aku berharap akan ada peristiwa berlaku dekat sana ke atas aku. Peristiwa yang akan menemukan aku dengan katarsis agung yang akan mengubah hidup aku selama-lamanya.

Tapi tak ada apa yang berlaku. Atau dah berlaku tapi aku tak sedar. Atau katarsis bukan untuk semua orang. Atau katarsis tu suatu perjalanan,bukan destinasi.

Sekarang bila dah balik semula ke rutin hidup yang Allah dah tetapkan untuk aku, mungkin sebenarnya apa yang Allah nak sampaikan pada aku, teruskan hidup dan baiki apa yang cacat dan salah selagi hawa nafsu belum mati,selagi nafas belum terhenti, selagi jasad belum tertinggal dan sebelum kesucian yang ada kembali kepada Pencipta, bak kata Gusti Adipati.