31 March 2014

Nota Kecil XIX

1. MH370

- bila berlaku kehilangan pesawat sekaligus merangkap sebagai musibah buat rakyat Malaysia, macam-macam hikmah keluar. Hikmah tu pula berbentuk dalam bentuk fakta yang wajib kita insafi dan renung dalam-dalam ke dalam cermin.

- antaranya hikmahnya, kita dapat tengok hasil silibus KBSR & KBSM yang digubal hasil kerja Tun Mahathir. Ramai rakyat Malaysia yang pandai membaca,menulis dan mengira. Tapi bangang bila bab berfikir.

- dari hari pertama pesawat tu hilang sampai la hari aku tulis entri tu berpuluh-puluh teori konspirasi, fitnah & berita bohong yang disebar melalui facebook,whatsapp,twitter,blog dan segala macam lagi la media sosial. Fikir dulu la sebelum sebar tu,kalau tak tau betul salah buat apa nak sebar.

- dan aku ingat generasi yang belajar silibus KBSR KBSM je yang bangang, yang tua pun sama juga rupanya. Kelam-kabut. Tapi mujur la dah lama sikit agaknya bila sedar diri tu tak berapa cerdik, dah mula perlahan-lahan sorokkan bodoh tu.Baguslah. 

- secara rasminya pesawat tu terhempas kat Lautan Hindi. Daripada hilang, kena rampas, lepas tu terhempas. Harap tak ade dah la cerita lain lepas ni.

- aku malas dah berpandir bab ni. Dah jumpa nanti aku beli suratkhabar.

2. Tukar tempat kerja

- Ahmad, kawan aku tanya pasal betul ke aku dah dapat tukar tempat kerja. Aku jawab aku baru minta tukar,setahu aku belum tahu lagi la lulus ke tidak.

- Pagi nanti tengok la kot-kot memang dah lulus permohonan tu.

- bekerja dengan orang yang tak berapa cerdik ni mula-mula akan buatkan kita jadi tak cerdik jugak. Dan kalau dibiarkan boleh jadi gila. Sebelum aku makan sertraline elok dah kalau keluar awal-awal.

3. Perancangan

- Aku dah cakap kat kawan-kawan aku, kalau tak dapat nikah, aku nak sambung belajar.

- Lepas tu dengan kuasa Allah maka turunlah perutusan dari HQ. Kalau nak sambung belajar kena kerja genap 4 tahun baru boleh mohon. Boleh mohon,dah mohon tak tentu lagi lulus.

- Aku tak tau borang permohonan sambung belajar aku dah jadi apa. Mungkin dah masuk dalam paper shredder,pastu dihantar ke kilang recycle paper dan dah pun selamat jadi tisu tandas. 

- Jenis main alih tiang gol ni aku lemah betul. Dah tu nak nikah calon takde lagi.

- Nganga jela tahun ni. Tengok la apa plan yang Allah dah atur, apa-apa hal pun aku redha jela. Perancangan Allah tu sentiasa lebih baik dari perancangan kita.


09 March 2014

Penantian

Insiden kehilangan pesawat MH 370 sejak jam 2:40 am 8 Mac lepas mengingatkan aku pada sebuah cerpen yang berjudul Rahsia. Cerpen tulisan Shazmee Rizal Agus Salim,seorang engineer MAS dan juga anak kepada penulis Mahaya Mohd Yassin.

Cerpen tu berkisarkan bagaimana Amar,seorang bekas juruterbang mengambil masa sepuluh tahun untuk menerima hakikat yang anak dia, Zulfakar dah meninggal dunia. Secara ringkasnya Amar dan Zulfakar sedang menaiki kapal terbang yang bermasalah, di mana Amar bertungkus lumus dengan pilot in charge ketika itu untuk mendaratkan pesawat dengan selamat. Pesawat tu berjaya mendarat,tetapi disebabkan berlakunya kebocoran minyak pesawat tersebut meletup dan Zulfakar terkorban dalam letupan tersebut. Berasa trauma dan tertekan kerana gagal menyelamatkan anak beliau,akibatnya Amar merayau dan berkeliaran di sebuah lapangan terbang yang telah ditinggalkan kerana beliau merasakan anaknya masih hidup. Setelah sepuluh tahun,akhirnya Amar "berjumpa" dengan Zulfakar semasa malam hujan lebat, di mana Zulfakar menjelaskan kepada Amar bahawa dia telah lama pergi; Amar harus terus meneruskan hidup dan memaafkan dirinya sendiri.

Sebagaimana Amar yang terseksa akibat penantiannya, aku rasa macam tu jugalah perasaan sanak saudara,keluarga bahkan seluruh rakyat Malaysia sekarang ni. Aku harap penantian semua orang pada waktu ni akan berakhir juga,tak kiralah apa pun penamatnya.


03 March 2014

titian perjalanan

Allahyarham Hassan Al Banna pernah cakap, masa hidup kita singkat tapi tanggungjawab yang kita pikul sepanjang hidup ni banyak.

Orang yang sedar pasal perkara ni akan berterusan berusaha untuk memenuhi tanggungjawab dia dalam hidup. Dorang akan cuba selesaikan sebanyak mungkin tanggungjawab dorang,untuk pastikan dorang pergi nanti tanpa meninggalkan kerja yang tak selesai.

Tapi kalau dah Allah nak panggil balik, nak tak nak kita kena balik la. 

Dan Allahyarham Zul Adnan (JS Kevin) pulak cakap, selagi nafas terlekat di rongga, selagi hidup terus di perjalanan.

Macam tu lah. Buat sebaik mungkin selagi masa untuk berbuat perkara-perkara yang patut dibuat tu masih ada.