26 January 2014

Doa

Pattani
Myanmar
Kashmir
Afghanistan
Iraq
Chechnya
Syria
Palestine
Mesir

dan seluruh pelusuk dunia yang ada umat Islam yang tertindas.

Ada masa lepas solat,atau sebelum kita tidur lena,doakanlah saudara2 kita di sana. Yang selalunya tidur dengan perut lapar, badan yang luka, berteman dengan desiran peluru dan dentuman bom.

14 January 2014

Hidup

Hidup manusia ni bukan setakat untuk makan,minum,membiak lepas tu mati tak berhisab. Wujudnya manusia ni memang ada tujuan. Sedangkan haiwan yang tak berakal tu pun ada sebab untuk diwujudkan. Kambing,sotong - jadi makanan manusia. Harimau wujud untuk kawal bilangan haiwan macam babi hutan yang merosakkan tanaman manusia. Babi hutan tu wujud supaya harimau tak perlu berebut dengan manusia untuk cari sumber daging. Harimau makan babi hutan, manusia makan la kijang ke,napuh ke. Tapi ada jugak manusia bahan jugak babi hutan tu.

Kalau haiwan tu pun ada sebab dan hikmah dijadikan, apa lagi manusia. Tentulah fungsi kewujudan manusia, hidupnya manusia ni lebih besar tujuannya.

Bagi aku yang lahir dalam kelompok bangsa melayu, Islam, Sunnah Wal Jamaah (aku sendiri tak tau berapa peratus Sunnah yang aku ikut sebenarnya),kalau korang tanya kat aku apa sebab manusia ni diwujudkan, sebenarnya aku tak mampu nak bagi jawapan tu kalau aku ni bukan Islam. Aku ni bukannya pandai sangat. Maka untuk menjawab soalan tu, korang boleh baca apa yang dah difirmankan oleh Allah dalam ayat 30 Surah Al Baqarah:

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".

Itulah jawapan dia. Sebagai khalifah di muka bumi. Khalifah ni sebagai pentadbir,ketua yang menguruskan sesuatu, dalam kes kejadian manusia ni, menguruskan bumi. 

Bila jadi ketua kita akan dinilai pulak, adakah kepemimpinan kita tu bagus? Adakah kita ketua yang menjaga anak buah, harta dan kurniaan Tuhan kita dengan sebaik-baiknya atau pun kita buat seperti yang dikatakan oleh malaikat dalam ayat atas tu, orang yang membuat bencana dan menumpahkan darah. Akhirnya kita akan bertanggungjawab ke atas apa yang kita dah buat. Sama ada kat bumi ni, dan jugak masa hari penghitungan nanti.

Aku rasa sepanjang hidup aku setakat ni, dalam kebanyakan masa aku banyak kejar benda-benda material. Sepatutnya aku buat lebih dari tu. Hidup kita ni sepatutnya lebih daripada setakat berkira-kira untuk kerja makan gaji dan dapat pencen penuh, kumpul rumah, kumpul pangkat dan kedudukan, berkeluarga dan akhirnya mati. Dalam ayat 110 surah Ali Imran pulak,

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) diantara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik.

Senang je rupanya nak jadi sebaik-baik manusia. Berdakwah, dan percaya pada Allah. Kalau macam tu aku harap kita semua yang hidup lagi ni, gunakanlah peluang yang ada untuk jadi orang baik. Hidup ni bukanlah sekadar satu gurauan besar.

12 January 2014

Nota Kecil XVIII

1. Allah

-  Sesekali bila aku buka tv yang dah berusia 17 tahun, dan buka pulak channel media prima yang berjenama tv3suku, kesimpulannya isu kalimah Allah ni tak habis-habis lagi.

-  Aku rasa tak perlu la aku berlagak macam aku tau serba serbi & menambahkan lagi chaos dalam sistem yang dah terbukti tengah berkecamuk sekarang. Korang ambik la masa sikit dengar ape yang Ustaz Robby cakap dalam video kat bawah ni. Terpulang kalau korang nak setuju ke tak.


2. Sambung belajar


-  Kalau lepas ni tak jadi jugak,aku malas dah nak apply. Malu. Dah berapa kali call,jumpa Prof Mansor & Prof Yahya.

3.  Berani

-  masa ni sebenarnya cepat je berlalu. Kalau ada apa-apa yang kau nak buat, kau buat jela. Jangan tunggu-tunggu dah. Itu pesan kawan aku,merangkap kurang lebih macam abang aku jugak.

-  boleh,insya Allah.

4.  Nikotin

-  perangai bangang yang satu ni aku rasa aku dah dapat berhentikan dah.

-  harap-harap dapat la istiqamah sampai mati.

5.  Mencari diri

-  sebenarnya Khir Rahman dah bagitau dah dalam filem Anu Dalam Botol. Nak cari diri sendiri ni takkan terjumpa kalau ikut hawa nafsu.

- pergi balik kampung. Jumpa mak abah, berborak dengan dorang pasal kisah-kisah lama. Kisah-kisah sebelum,semasa dan selepas kau lahir. Jumpa orang-orang yang pernah bertandang dalam hidup kau. Insya Allah jumpa la balik.

-  tak payah nak poyo sangat nak jadi penganut existentialism, nihilism dan ism2 yang lain. Tak perlu menjelajah ke ruang dalam yang lagi jauh menyesatkan.

-  kalau nak pergi jugak, pastikan otak tu sentiasa berfikir. Kalau nak jumpa jalan balik.

02 January 2014

Bughah

Bughah ni bahasa Arab. Dalam bahasa Melayu kalau ikut terjemahan JAKIM maksud dia pemberontak.

Bila ekonomi tak dikawal selia dengan baik sampai harga barang melambung naik, sampaikan seorang ayah terpaksa merompak sebab nak beli susu anak, seorang penuntut terpaksa melacur untuk bayar yuran belajar, seorang anak kecil terpaksa mencuri sebab lapar dan kemudian secara kolektif rakyat menyuarakan bantahan di atas kepayahan yang ditanggung akibat kesilapan pemerintah (dan juga kesilapan sesetengah rakyat tu sendiri yang pilih pemerintah yang baghal) - itu bukan bughah. 

Memprotes kerajaan yang ditadbir oleh sekumpulan manusia yang bila jadi orang besar dengan angkuh dan tanpa hati perut menjawab keluhan rakyat dengan jawapan - harga daging naik,beli ayam atau kalau tak suka lalu jalan bertol, lalu jalan lain - itu pun bukan bughah.

Bughah tu kalau seorang pemimpin yang adil,warak,menjaga kemashalatan rakyat dan kemudian kamu himpunkan segala tenaga untuk menjatuhkan pemimpin tu. Itu yang aku faham la.

Kalau adalah darah yang tumpah akibat fatwa kamu, Harussani, maka aku doakan darah yang tumpah tu memberatkan timbangan amal mereka sampai mereka masuk syurga.

Some things you must always be unable to bear. Some things you must never stop refusing to bear. Injustice and outrage and dishonor and shame - William Faulkner