22 June 2014

Nota Kecil XXI

1. Babi

- lepas terkeluar salinan makmal KKM pasal DNA babi dalam coklat Cadbury, nampaknya 6 tahun sebelum 2020 masyarakat Melayu masih lagi pekat dengan perasaan jijik pada babi.

- Malangnya kejijikan pada babi tu tak sama macam kejijikan pada seks haram, dadah, rasuah dan juga terhadap duit cukai judi, arak serta babi.

- Bencinya Melayu kepada babi,sampai tahap ada ustaz menempelak Dr Yusuf Al Qaradawi sebab mengharuskan produk dari babi yang dah bertukar sifat. Contohnya macam sabun, Creon, Clexane.

- Tak kisahlah kalau tak nak makan babi dan segala yang berkait dengan babi. Tapi jangan la ditempelak alim ulama yang lain.


2. Mazhab

- Beragama mengikut Mazhab ni jadi masalah bila fanatik. 

- Sebagai contoh bila bab berpuasa. Ulama luar negara cakap,kalau pakai inhaler untuk asma masa berpuasa,puasa tetap tak batal. Jakim pulak cakap batal.

- Padahal ulama luar negara ke,dalam negara ke tetap ulama. 

- Jangan paksa orang ikut jalan engkau je. Mana engkau tau jalan lain semua salah? 

3. Cukuplah!

- 82.22% dah. Sekarang baru nak habis bulan Jun.

- Ketua Unit Perundangan dah cuak. Cukuplah dulu, belum habis tahun lagi. Panjan lagi masa.

- Aku pun rasa aku dah cukup muak dah 3 tahun dekat unit sama. Cukuplah. Tahun depan bagi aku jaga stor & IP.

4. Rumah

- Bulan September siap,kata Kak Diana. Dalam brochure dulu kata bulan Jun.

- Duduk sorang-sorang dalam rumah dua tingkat. Rasa macam nak cari studio apartment pulak. Ceh, macam la besar sangat sampai nak rasa sunyi!

5. Jodoh

- masa di Makkah, aku dah berdoa - antara wanita-wanita yang dipertemukan dengan aku,kalau ada antara mereka bukan jodoh aku, Kau jauhkanlah mereka dari aku ya Allah.

- bila balik ke Malaysia, memang menjadi sungguh. Whatsapp dah jarang sangat berbunyi.

- sekarang bila doa dah makbul, bercampur baur pulak rasa. Kecewa + lega.

- tapi sebab aku yakin itu yang sebaik-baiknya, aku campakkan kecewa tu jauh-jauh ke dasar pantai kat Teluk Cempedak. 

- sekarang tunggu pulak la. Tunggu yang sebaik-baiknya untuk aku.

6. Masa

- Do something to occupy your mind, kata skrip Tim Robbin dalam Shawshank Redemption.

- Dulu aku bantai hisap rokok. Balik umrah baru rasa berakal sikit,baru berhenti buat benda bodoh tu.

- Dr Hidayah ajak jadi full time writer kat MMG. Aku takut aku jadi macam pakcik Pyanhabib je, sempat berapa bulan je menulis dekat Mstar lepas tu berhenti terus.

- Tapi bila fikir balik,menulis tu jela yang aku pandai sikit pun. Tak banyak kepandaian yang aku ada sebenarnya.

- Buat la ape patut.

7. Keroncong

- (N)ana yang aku kenal rupanya datang sekejap je.

- Macam yang aku dah kata tadi, kalau kau dan yang lain-lain tu bukan untuk aku, pergilah jauh-jauh. Itu lebih baik daripada kita bersama dan naik tinggi ke puncak awan biru berbulan madu di sana tapi akhirnya jatuh terhempas ke gaung di darat.

- Move on. Dont look back in anger, bak kata Noel Gallagher.




No comments: