15 June 2014

Nota Kecil XX

1. Dah sampai 20

- Aku tulis entri Nota Kecil ni sebab aku suka menulis tapi kadang-kadang takde idea nak tulis ape. 

- Jadi bila tulis sikit-sikit camni pertama sekali banyak topik yang aku boleh bebelkan sebab aku tak payah nak fokus dan perah otak untuk satu tajuk spesifik. 

- nak sampai 20 ni ambik masa 3 tahun jugak rupanya. Tahun 2013 aku aktif dengan twitter.

- sekarang semua orang ada twitter. So aku pun balik semula ke blog. At least kalau ade orang baca tulisan aku yang merapu meraban ni tak la ramai sangat yang baca. 

2. Hikmah

- aku tulis Nota Kecil (i) malam aku sampai ke Sibu. Masa tu mak aku sakit dan aku pulak kerja kat Sibu.

- Masa tu aku tertanya-tanya kenapa dihijabkan hikmah di sebalik keadaan hidup aku masa tu.

- Sekarang aku dah jumpa dan sedar apa hikmah tu. Aku jadi lebih berani. Aku belajar banyak perkara. Alhamdulillah, Maha Suci Allah yang Maha Mengetahui.

3. Kawalan

- "Orang akan menangis bila mereka tak dapat kawal keadaan," kata Dr Lua Pei Lin.

- Ada perkara kita boleh kawal. Ada perkara tak. Sebab kita manusia, bukan Tuhan.

- Kalau perkara tu tak mampu kita kawal, serah jelah pada Tuhan. Kemudian doa semoga kita dikurniakan dengan sebaik-baik keputusan oleh Tuhan. Tak kira la sama ada apa yang kita dapat tu nanti kita suka ke tak. 

Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. - Al Baqarah, ayat 216.
 4. Doa

- Doa ni, perkara paling penting sekali kita kena percaya pada doa tu. Bersangka baik dengan Allah.

5. Jahiliah

- Bila umur dah meningkat, benda-benda lagha kena bawak-bawak la berhenti.

- Benda-benda pandir pun sama jugak.

6. Tanggungjawab

- Tanggungjawab kita kat atas muka bumi ni lebih banyak daripada masa yang kita ada. Itu pesan As Syahid Imam Hassan Al Banna

- Jadi jangan buang masa.

7. Masa lepas

- Benda yang kita buat pada masa lepas kita tak boleh nak reverse dah.

- Kalau kita berdosa, kita kena bertaubat. Kalau kita buat silap,kita kena baiki kesilapan tu. Kalau kita aniaya orang, kita kena minta maaf pada orang tu.

- Dan kalau kita dianiaya, maafkanlah orang tu. Dendam ni merupakan beban yang menghalang kita dari hidup gembira.


No comments: