31 March 2014

Nota Kecil XIX

1. MH370

- bila berlaku kehilangan pesawat sekaligus merangkap sebagai musibah buat rakyat Malaysia, macam-macam hikmah keluar. Hikmah tu pula berbentuk dalam bentuk fakta yang wajib kita insafi dan renung dalam-dalam ke dalam cermin.

- antaranya hikmahnya, kita dapat tengok hasil silibus KBSR & KBSM yang digubal hasil kerja Tun Mahathir. Ramai rakyat Malaysia yang pandai membaca,menulis dan mengira. Tapi bangang bila bab berfikir.

- dari hari pertama pesawat tu hilang sampai la hari aku tulis entri tu berpuluh-puluh teori konspirasi, fitnah & berita bohong yang disebar melalui facebook,whatsapp,twitter,blog dan segala macam lagi la media sosial. Fikir dulu la sebelum sebar tu,kalau tak tau betul salah buat apa nak sebar.

- dan aku ingat generasi yang belajar silibus KBSR KBSM je yang bangang, yang tua pun sama juga rupanya. Kelam-kabut. Tapi mujur la dah lama sikit agaknya bila sedar diri tu tak berapa cerdik, dah mula perlahan-lahan sorokkan bodoh tu.Baguslah. 

- secara rasminya pesawat tu terhempas kat Lautan Hindi. Daripada hilang, kena rampas, lepas tu terhempas. Harap tak ade dah la cerita lain lepas ni.

- aku malas dah berpandir bab ni. Dah jumpa nanti aku beli suratkhabar.

2. Tukar tempat kerja

- Ahmad, kawan aku tanya pasal betul ke aku dah dapat tukar tempat kerja. Aku jawab aku baru minta tukar,setahu aku belum tahu lagi la lulus ke tidak.

- Pagi nanti tengok la kot-kot memang dah lulus permohonan tu.

- bekerja dengan orang yang tak berapa cerdik ni mula-mula akan buatkan kita jadi tak cerdik jugak. Dan kalau dibiarkan boleh jadi gila. Sebelum aku makan sertraline elok dah kalau keluar awal-awal.

3. Perancangan

- Aku dah cakap kat kawan-kawan aku, kalau tak dapat nikah, aku nak sambung belajar.

- Lepas tu dengan kuasa Allah maka turunlah perutusan dari HQ. Kalau nak sambung belajar kena kerja genap 4 tahun baru boleh mohon. Boleh mohon,dah mohon tak tentu lagi lulus.

- Aku tak tau borang permohonan sambung belajar aku dah jadi apa. Mungkin dah masuk dalam paper shredder,pastu dihantar ke kilang recycle paper dan dah pun selamat jadi tisu tandas. 

- Jenis main alih tiang gol ni aku lemah betul. Dah tu nak nikah calon takde lagi.

- Nganga jela tahun ni. Tengok la apa plan yang Allah dah atur, apa-apa hal pun aku redha jela. Perancangan Allah tu sentiasa lebih baik dari perancangan kita.


3 comments:

Nur Yana said...

Lama tak singgah sini. Keep on writing. Someone's reading. =)

karl said...

terima kasih yana :)

Anonymous said...

Heracles then dipped his arrows in the Hydra's blood,
thus making them deadly poisonous. "That of hir smyling was ful simple and coy - Hir gretteste ooth was but by Seynte Loy" (General Prologue 119-120).
When playing in windowed mode, players can now interact with the
game even while the options menu is open While playing in windowed mode your mouse cursor will be constrained to
the game window regardless if the options menu is
open or not Pressing F9 (default hotkey) releases the mouse from the game window so you can interact
with your desktop or other applications.

Have a look at my blog; FIFA 15 Ultimate Team Cheats iOS