09 July 2013

Nota Kecil XVI

1. Hidup

- hidup ni satu perjalanan, bukan satu destinasi. Sama la jugak dengan subset bagi kehidupan tu macam kesedihan, kegembiraan, ketakutan.

- ada masa kita tinggalkan perkara rutin untuk buat perkara lain. Macam-macam sebab. Sebab bosan, sebab marah, sebab letih.

- aku rasa panjang sangat dah berehat. Sekarang sampai masa dah untuk terus berjalan lagi

2. Material

- dulu aku tak berapa faham kenapa orang yang dah berjaya, tak kira la berjaya kumpul duit, atau kumpul kertas sijil universiti berterusan buat benda yang sama berulang-ulang. Dah kaya tambah kekayaan. Dah pandai tambah kepandaian.

- sekarang mungkin aku dah start faham. Bukanlah dorang nak sangat pun kumpul benda-benda duniawi ni. Tapi kalau dorang tak buat benda tu,apa lagi dorang nak buat?

- kalau ko rajin cari harta, ko dapat harta banyak. Ko rajin belajar, ko dapat la kertas sijil bersepah-sepah.

- macam aku la, aku rajin jugak cari jodoh, tapi jodoh tak datang jugak. Banyak sangat variables,hukum dan prinsip yang kena comply. Sampai tahap fed up jugak la.

- berlainan pulak dengan hukum cari harta,pangkat & kedudukan ni. Hukum dan prinsip dia mudah je. Ko rajin, ko dapat. Jodoh tak macam tu.

- patutnya dari awal lagi aku sedar benda ni.

3. Ramadhan

- selamat menyambut Ramadhan. Selalunya masa ni la boleh berlatih nak jadi orang baik.

- dah dua Ramadhan aku jadi orang jahat. Cukup la kot. Jadi orang baik la pulak.

4. Kerja

- kerja sekarang ni, termasuklah suasana kerja banyak mendorong aku jadi orang yang tak guna, lembab dan pemalas.

- aku patut masuk hospital balik kot.

5. Buku

- agak-agak kalau aku tulis buku, aku patut tulis novel ke atau buku ilmiah yang sempoi?

- yang bab ni aku mintak pandangan korang jugak la. Tolong aku weh!

01 July 2013

Hujan

Tika hujan turun bersama sendu
Kuakui kekalahan ku

- Batu Rakit, 1 Julai 2013