08 December 2012

Kerja

Isu pasal kerja ni, dah menjadi concern aku sejak tingkatan 1.

Sebagai anak sulung yang mak abah harapkan supaya aku sentiasa dapat nombor 1 dalam kelas, sentiasa harap aku dapat straight A dalam exam, major goal aku masa belajar ialah sambung belajar kat universiti dalam bidang yang boleh dapat kerja bila habis belajar.

Aku rasa pemikiran aku yang menjadikan soal "kursus yang confirm dapat kerja lepas habis belajar" suatu perkara yang penting sebabnya masa aku darjah 4 sampai darjah 6 negara kita berada dalam kemelesetan ekonomi. Peluang pekerjaan masa tu sangat susah nak diperoleh, ditambah dengan masalah dalaman negara disebabkan pemecatan & kes mahkamah Anwar Ibrahim,tambah pulak dengan gelombang reformasi, suasana dalam negara macam huru-hara sikit. Aku sendiri takut nak membayangkan macam mana agaknya masa depan aku nanti kalau negara berterusan macam tu. 

Cuma masalahnya, masa tingkatan 1 tu aku bercelaru nak fikirkan kerjaya bidang apa yang sesuai dengan minat aku dan senang pulak dapat kerja lepas graduate. Mak abah aku kerja cikgu, dan dorang tak buat kerja selain selain daripada mengajar. Takde buat bisnes ke apa. Jadi mindset dorang mempengaruhi la jugak mindset aku yang pentingkan bidang pengajian yang confirm mudah dapat kerja makan gaji. Langsung tak terlintas untuk jadi entrepreneur ke, usahawan ke, technocrat ke. Akhirnya lepas fikir lama, aku pilih nak ambik law masa universiti nanti.

Tapi cikgu bahasa Inggeris aku bagitau kat aku masa aku tingkatan 3, peguam Melayu dah ramai. Bidang perubatan tak ramai orang Melayu. Kemudian aku buat la research sikit, baru aku dapat tau kalau ambik bidang perubatan, lepas grad confirm kontrak kerja dengan government 5 tahun, pastu baru boleh keluar. Pastu aku terus tukar fikiran untuk ambik medic pulak.

Lepas tu bila zaman matrik, pointer aku tak tinggi. Aku buat kajian balik, tengok kursus ape yang aku boleh dapat dengan pointer aku & in same time boleh dapat kerja lepas grad. Pastu aku pilih farmasi. So, sekarang ni pilihan terakhir lepas matrik tu la yang menjadi. Sekarang ni kalau ikut daftar ahli farmasi kat Malaysia ni, aku ni ahli farmasi yang ke-8617. Tapi sekarang dah ramai, aku rasa dah cecah 10 000 dah kot.

Bila aku terbaca tweet junior aku yang merungut sebab duit tak cukup masa awal-awal bekerja ni sebab gaji tak masuk lagi,dapat pulak posting kat department therapeutic drug monitoring yang mencabar, maka terpaksa la aku ingatkan dia. Ramai lagi graduate yang susah bila start kerja kalau nak dibandingkan dengan dia. Kawan-kawan yang kena hantar ke Sabah Sarawak, yang mencabar dari segi nak mencari tempat tinggalnya, jauh daripada keluarga, payah sikit nak cari makanan halal kat sesetengah tempat. Kawan aku Joe yang kerja sebagai cikgu kat Miri, kena naik Hilux 6 jam baru samai bandar. 

Dan yang paling penting ko dapat kerja dik. Berapa ramai lagi orang yang dah graduate tahun ni tapi tak dapat kerja, menganggur dulu kat rumah (kecuali yang ada inisiatif tak memilih kerja atau berani nak mula berniaga).

Orang Melayu ni, terutamanya golongan muda bila datang bab kerja macam biasa la, mentaliti untuk memilih kerja makan gaji, gaji besar, pakai kereta tu merupakan mentaliti standard hampir semua gen Y Melayu sekarang. Statement ni bukan untuk merendahkan siapa-siapa, ini fakta. Aku punya mentaliti pun macam tu. Macam mana mentaliti macam tu terbentuk, tak lain tak bukan datang daripada didikan orang Melayu la jugak. Kebanyakan budak-budak Cina zaman aku sekolah dulu, dorang lepas sekolah gerenti pergi cari kerja part time lepas sekolah untuk cari duit. Ada setengah kes yang extreme, mak bapak bagi dorang makan waktu breakfast je, pastu duit untuk makan kat kantin sekolah. Nak makan malam dorang kena kerja untuk cari duit untuk beli makan malam.

Dorang diajar hidup susah. Orang Melayu yang sememangnya dulu hidup susah, bila dorang dah ade anak dorang tak nak anak-anak dorang hidup susah. Biasa la camtu. Tapi malangnya kesenangan yang mak bapak bagi kat dorang kebanyakannya menjahanamkan budak-budak tu.

Mungkin generasi Y yang nampak perkara macam ni, bila dah turn out jadi parents nanti, terpaksa la korang buat perkara yang lawan arus sikit dalam mendidik anak-anak. Aku 100% yakin aku tak boleh ajar anak-anak aku untuk cari kursus kat universiti yang confirm dapat kerja lepas grad macam yang aku dah buat, sebab masa depan tu tak tau pulak macam mana nanti. Kursus farmasi sekarang dah berlambak graduates, dulu government absorb 100% graduates tapi setahun dua nanti siapa grad, kena bersaing pulak masa interview untuk dapat kerja. Begitu jugak dengan kursus perubatan, pergigian, cuma kursus yang dua tu mungkin lambat lagi la nak job vacancy untuk capai tahap tepu.

Tapi yang paling penting sebenarnya, adalah untuk mengajar generasi masa depan untuk pilih bidang yang dorang mampu buat sebaik mungkin dengan minat, skill, kemahiran dan kebolehan yang dorang ada. Tak kira bidang apa pun kalau dibuat sebaik mungkin, menjadi jugak. Komitmen dan usaha keras, perkara yang penting untuk majukan agama, negara, diri sendiri & bangsa.

4 comments:

syuhadaa said...

Aku salah seorang yang maseh menganggur. Tengok status kawan2 yang merungut pasal kerja rasa macam nak lempang sorang2.

karl said...

sabar la syuhadaa. rezeki masing2.

firdaus.9898 said...

believe me on this.

"company bagi gaji..tapi rezeki tuhan bagi".

sepanjang 6 tahun bekerja..itu lah benda yang paling true aku saksikan dlm hidup.

karl said...

memang betul. kalau rezeki tu susah, kena check semula hablum minallah tu macam mana.