27 September 2012

Pelangi dan nafiri



Lihat alam sekitar yang mencabar mata,
akal mu yang sempurna ciptaan yang Esa,
pancaindera di kurnia kenalilah warna,
pelangi indah berspektra simbulkan Nirwana,
awan perak bergantungan hanya menunggu masa panggilan tuhan,
Kenalilah hatimu persoalan penuh jitu
ibadah perjanjian mu satu demi satu
dosa noda kelabu hentikan kau perlu
agar kedua duniamu merdu bak perindu,
Neraca timbangan amalmu titian penentu
Mari dekatkan hatimu
mari sujudkan jasadmu
pada yang Satu.
Jasadmu meronta dengan dosamu
janjimu menjunjung titah yang Satu

(Belantara - Pelangi dan Nafiri)

Bab muzik ni, aku rasa aku lagi dekat dengan band rock/metal takpun band lagu puisi (macam Kopratasa atau Rausyanfikir) berbanding dengan kumpulan nasyid.

Bukan bermaksud aku ni anti kumpulan nasyid. Raihan, Rabbani, Hijjaz, pastu ada la dua tiga kumpulan lagi macam Zikraa, Diwani yang aku rasa selesa dengar. Bila masuk geng-geng nasyid yang pakai baju Melayu, pakai ketayap tapi bawak lagu jiwang aku dah rasa macam nak bakar je stage time dorang perform. Kalau nak jadi popular, nak cari awek tudung cun, tu korang punya pasal ah tapi bila korang gunakan nasyid untuk puaskan kehendak nafsu korang melampau la weh! Korang dah calitkan nama buruk kat movement nasyid yang aku hormat. Apa beza korang dengan band boy yang jual muka je, gila glamour, gila tangkap gambar tepi kolam renang untuk majalah?

Aku rasa lirik lagu Belantara kat atas tu lagi Islamik dari lirik band nasyid jiwang.

(lama dah aku geram hal ni. tapi tak teringat nak tulis. hari ni langsai dendam aku).

2 comments:

firdaus.9898 said...

Huzaifah Ibnu Yaman = D'Cromok

karl said...

lagu metal arab, pastu aku tak tau ada lagi ke band yg buat lagu camtu