21 September 2012

Bangang

Bangang ni maksudnya bodoh.

Masa zaman dahulu sebelum Inggeris datang, ada sorang raja kat negeri Perak yang buat perjanjian dengan Inggeris semata-mata nak jadi sultan. Kemudian ada sorang pembesar lagi kat Negeri Sembilan, buat macam tu jugak. 

Hasilnya habis segala hasil bumi Tanah Melayu ni diambik Inggeris. Sampai sekarang syarikat Inggeris yang ada kepentingan ekonomi bertapak kat sini.

Baca buku Confessions of An Economic Hitman - macam mana tali barut Amerika menjelajah seluruh dunia untuk menawarkan skim penipuan pinjaman dengan Bank Dunia. Akhirnya negara-negara yang kena scam terpaksa menjualkan hasil bumi dorang kat US, akibat tertipu dengan pinjaman bank dunia tu.

Sekarang kat Malaysia datang pulak dalam bentuk lain, NGO yang kononnya melaungkan slogan hak asasi diberi sumbangan duit oleh Amerika.

Ada kapitalis yang saja-saja nak bagi duit sedekah & tak fikir keuntungan daripada duit yang dorang bagi?

Anwar Ibrahim  memang pemimpin berkaliber. Pandai ayat. Sampailah 16 Sept 2008, selepas dia beria-ia gebang kat seluruh dunia Pakatan Rakyat akan bentuk kerajaan sebab ramai calon BN nak lompat parti. Akhirnya dia yang tersungkur, sampai negeri Perak jatuh balik ke tangan BN sebab ramai Adun PKR keluar parti. Sampai dia terpaksa mengaku dia tersilap pilih calon. Akibatnya aku tak percaya langsung kat dia, serupa macam aku tak percaya kat Utusan Malaysia dan TV3.

Aku dah mula tertanya-tanya, PR ni berjuang setakat nak menumbangkan BN atau memang berjuang nak memakmurkan negara dan rakyat? Anwar berjuang untuk rakyat atau untuk jadi PM?

Demokrasi dah mula menunjukkan wajah hodoh.

Pilihanraya akan datang, aku cuma akan sokong calon yang berakhlak baik. Aku takkan sokong mana-mana parti. Kalau kesemua calon kat atas kertas undi tu tak guna, tak berakhlak - aku akan koyakkan kertas undi. Cukup.

Politik negara ni kalau difikirkan, memang boleh buat orang jadi sasau. Mungkin aku kena kerja sungguh-sungguh kumpul duit, pastu migrate ke negara lain. Kat sini macam dah tak ada harapan dah untuk berusaha, hidup & tengok dengan mata sendiri negara berubah menjadi lebih baik.


3 comments:

Anonymous said...

demokrasi yg basi..
BUng

Orang Akaun said...

politics is so full of bullshit and lies..

karl said...

BUng: demokrasi yg direjam

Orang Akaun: politics per se, is shit.