29 November 2011

Syurga di hujung puntung

Susila yang tersipu
Memandang lagak lucu
Menyorok malu disebalik debu

Rangka-rangka merangkak
Ingin menjadi sampah
Mencipta syurga dikaki neraka

Seorang iblis tersenyum
Membelai lembu jiwamu
Menyambut cinta dimulut neraka

Terbentang hamparan dunia
Dari sisa neraka
Bayangan diri disejadah hati

Iblis menghulur mimpi
Indahnya..neraka
Syurga akan kuberi
Bersama...neraka

Syurga dihujung puntung
Iblis bangga tersenyum
Jeritan dijiwa yang kian kosong

*Diubahsuai daripada lirik lagu Syurga Di Hujung Jarum. Ditujukan kepada diri sendiri yang masih gagal berhenti merokok, resolusi sebelum Maal Hijrah yang jatuh pada hari Ahad lepas.

26 November 2011

24 November 2011

Belasungkawa

Pernah sekali sorang pemuda bertanya pada seorang alim, tiga soalan

Macam mana bentuk Arasy Allah?

Takdir tu apa?

Syaitan nanti akan masuk neraka dan dibakar dengan api neraka. Syaitan kan diperbuat daripada api, boleh ke makhluk tu terseksa dengan dengan api neraka?

Pang!!! Sebutir penampar lekat ke pipi pemuda tu.

"Kenapa tampar muka saya?" tanya pemuda tu kepada si alim yang melempang mukanya.

"Sebab jawapan kepada soalan2 kamu tu ada pada penampar yang lekat ke muka kamu tadi," Jelas si alim. Pemuda tu berkerut, rasa tak puas hati.
"Kamu sakit tak bila kena penampar?" Si Alim bertanya.

"Sakit la!"

"Boleh kamu tunjukkan macam mana bentuk sakit tu? Bentuk paku ke, bentuk durian ke, bentuk pedang?"

"Macam mana nak tunjuk,sakit mana ada bentuk,"

"Cuba lah bayangkan sakit kena tampar tu bentuk macam mana" tanya si alim lagi. Pemuda menggeleng, tanda bengap susu, mungkin dulu masa kecik banyak minum susu formula.

"Macam tu la Arasy Allah. Allah saja yang Maha Mengetahui. Kita sebagai makhluk takkan dapat nak bayang macam mana bentuk Arasy Nya. Bentuk sakit kena penampar pun kamu tak boleh nak bayangkan, apatah lagi perkara ghaib yang memang disembunyikan oleh Allah," jelas si Alim.

"Kamu tahu tak aku nak lempang kamu tadi? Ada tak dapat mimpi ke, petanda ke nak dapat penampar hari ni?" tanya si Alim lagi. Pemuda tadi menggeleng lagi.

"Itulah TAKDIR" jelas si Alim.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Baru je bukak facebook tadi, aku ternampak status update kawan2 kat Hospital Sibu dulu. Ketua Pegawai Farmasi Hospital Sibu, Puan Siti Fauziah bt Narawi meninggal dunia selasa lepas.

Allahyarhamah dulu banyak tolong aku masa aku tengah sesak,tengah kalut sebab mak aku sakit tahun lepas. Allahyarhamah sorang ketua yang baik, setakat ni memang Allahyarhamah la ketua paling baik hati pernah aku kenal sejak mula bekerja. Ditambah pulak dengan tempat kerja baru sekarang, bos-bos semua jenis strict,jenis tak bagi muka, lagi la aku teringat pada kebaikan Allahyarhamah.

Aku tak mimpi pun apa-apa pasal kematian Allahyarhamah. Takde petanda apa pun. Tau-tau bukak facebook, keluar semua status yang mengejutkan aku.

Aku tak ingat bila kali terakhir jumpa Allahyarhamah. Yang aku ingat hari terakhir aku kat hospital sibu, Allahyarhamah pergi ke KL sebab ada meeting. Last sekali aku dengar suara Allahyarhamah sayup2 masa aku call Pak Lah, tanya dia pasal dodol yang aku bawak untuk dorang masa majlis rumah terbuka raya lepas.

Itulah takdir. Terkilan rasa sebab hari terakhir aku kat Sibu, aku tak jumpa dia. Kemudian dah tiga hari Allahyarhamah meninggal baru aku tau. Susah nak terima berita mengejut macam ni.

Al Fatihah buat Allahyarhamah Siti Fauziah bt Narawi. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarhamah. Amin.

09 November 2011

Seksualiti itu tidak merdeka

Manusia bermula dengan Adam dan Hawa. Itu yang jadi kepercayaan orang Islam dan juga penganut agama Nasrani, melainkan kalau korang berpegang dengan Teori Darwin yang mengatakan manusia sekarang berevolusi daripada spesis lain atas konsep survival of the fittest.

Kaum dari leluhur Adam dinamakan lelaki. Daripada leluhur Hawa pulak dinamakan perempuan. Lelaki ada sebatang zakar, sepasang testis, kelenjar prostat, uretra dan kepala takuk yang menjadikan ciri jantina mereka lelaki. Perempuan pulak ada vagina, labia majora, bijik kelentit, uterus, ovari dan selaput dara yang menjadikan ciri jantina mereka sebagai perempuan.

Zakar dan vagina bila bertemu pada saat libido bergelora di kalangan lelaki dan perempuan, antara fungsi utamanya adalah untuk tujuan pembiakan. Untuk membiak, sperma daripada lelaki perlu bercantum dengan ovum daripada perempuan, daripada hasil percantuman tu akan membentuk zygote yang kemudian berkembang menjadi blastocyst, dan seterusnya melalui proses mitosis, pembentukan neural plate dan neural tube..akhirnya susuk manusia pun terbentuk dengan izin Tuhan yang Maha Pencipta.

Itu dari segi adatnya lah. Tapi ada jugak makhluk bernama manusia ni yang suka buat perangai buruk yang lebih jahanam daripada syaitan & iblis. Ada yang memasukkan zakar mereka ke dalam rektum. Ada yang memuaskan nafsu dengan cara menggunakan dildo. Ada yang buah zakar dan testes, lepas tu buat vagina tiruan.

Kemudian mereka-mereka yang melakukan perbuatan seks luar tabi'i ni meminta supaya manusia lain memahami dorang. Sebab naluri dorang memang dah macam tu. Sebab dorang keliru dengan diri dorang dan akhirnya dorang ambik keputusan memilih jalan hidup macam tu - sebab itulah diri dorang sendiri. Dorang cakap laa...

Manusia dilahirkan dengan fitrah. Fitrah manusia berkenaan dengan seks & pembiakan - yang lelaki akan bersatu dengan perempuan untuk membiak, untuk melepaskan rindu dendam syahwat. Batang zakar bukannya untuk dimasukkan ke dalam rektum manusia, rektum haiwan mahupun ke dalam rongga jenazah.

Secara personal, berdasarkan logik akal, pengetahuan, fitrah dan pegangan akidah aku - secara total aku menolak homoseksual, serupa macam aku menolak zoophilia, necrophilia, incest (sumbang mahram, kalau korang tak faham bahasa orang England) dan sadism & masochism.

Seksualiti itu ada lorongnya. Bukan sesuatu yang merdeka untuk diredah membabi buta sesuka hati.

08 November 2011

Sultan Kelantan

Wawancara ni dah lama dah ada disiarkan di MStar online, tapi disebabkan point2, isi kandungan dan jawapan yang diberi oleh Sultan Muhammad V ni bagus, elok jugak kalau publish kat blog ni. Ada masa boleh aku baca balik, pastu ambik iktibar ape yang patut.


Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V

Berikut adalah petikan wawancara bersama Tuanku Sultan Muhammad V:
> Perkara pertama yang terlintas di dalam fikiran sebaik sahaja menaiki takhta Kesultanan Kelantan: Perkara pertama ialah untuk memilih nama rasmi yang akan dipakai selaku Sultan iaitu Sultan Muhammad V dan perkara kedua ialah untuk menukar seruan “Daulat Tuanku” yang lazim digunakan sebelum ini kepada seruan “Allahu Akhbar”. Pada pandangan saya, inilah yang paling sesuai kerana secara tidak langsung siapa yang melafazkannya akan memperolehi pahala. itulah yang terbaik untuk rakyat saya.
> Mengapa memilih menggunakan gelaran Sultan Muhammad V sebagai gelaran rasmi: Kerana kalau kita tengok dalam sejarah salasilah negeri Kelantan, Sultan yang terakhir, menggunakan gelaran Sultan Muhammad Ke-IV. Jadi kalau nama saya sendiri sudah Muhammad, secara semula jadinya itulah pilihan pertama saya. Dan setelah berfikir semasak-masaknya itulah pada fikiran saya yang terbaik...Insya-Allah.
> Bilakah akan ditabal secara rasmi selaku Sultan Kelantan: Saya fikir, bukan perkara ini tidak pernah berlaku (tidak melangsungkan upacara pertabalan). Misalnya untuk senang diterima, kita ambil dalam hal Almarhum Sultan Johor yang lepas, baginda tidak pernah ditabal walaupun menjadi Sultan Johor untuk lebih 23 tahun jika tidak silap saya. Jadi soal pertabalan ini adalah lebih kepada formaliti jika hendak dibandingkan dengan keperluan. Sebab saya fikir, ini bukan hendak glorify atau bermegah-megah atau hendak membesar-besarkan diri kita sendiri tetapi ini lebih soal tanggungjawab. (Nota: Untuk makluman pembaca, Sultan Muhammad telah dimasyurkan secara rasmi pada 13 September 2010 sebagaimana yang dituntut oleh perlembagaan negeri. Soal pertabalan hanyalah merupakan satu adat yang terpulang kepada Sultan sama ada ingin menyegerakannya atau mengadakannya pada satu tarikh yang difikirkan sesuai.)
> Tentang hubungan dengan ayahanda, bonda dan adinda-adinda pada masa ini: Jawapan yang terbaik kepada soalan ini pada saya ialah “Alhamdulillah...”
> Perasaan tentang perhatian seluruh negara yang tertumpu kepada isu-isu yang melingkari Istana Kelantan: Saya rasa jawapan yang paling sesuai ialah kita tidak boleh nak fikir sangat (hal ini) sebab jika kita terlalu memikirkan sangat, nanti otak kita akan sesak (jammed) jadi kita kena reda, kita tunggu dan kita lihat apa yang berlaku itu, jika kita fikir ia sudah takdir, maka kita lihatnya sebagai takdir. jika kita hendak fikir banyak sangat why? why? why?...akhirnya kita tidak akan terfikir kerana otak manusia atau data base otak manusia tak akan dapat memikirkan kenapa ini semua terjadi.
> Rahsia tidak kekok untuk berada bersama-sama rakyat, duduk dan makan bersama malah menyembelih lembu bersama-sama rakyat dalam majlis-majlis keramaian: Kalau kita buat sesuatu perkara yang kita suka seperti sesetengah orang suka menyanyi, sesetengah orang suka makan, tengok tv, akhirnya ia akan menjadi senang untuk kita. Misalnya jika kita suka makan nasi lemak, kita makan sepuluh bungkus pun tidak ada hal.
> Rahsia mudah didekati oleh rakyat dan tidak kekok memberi bantuan peribadi: Bagi saya senang sahaja sebab jika kita perhatikan sewaktu ayahanda saya menjadi Sultan, tidak ada satu yayasan dibuat atas namanya. Jadi saya fikir mengapa tidak ada (yayasan). Jadi itu yang mendorong saya untuk memberi sumbangan peribadi kepada rakyat jelata. Sebab tidak ada yayasan di atas nama ayahanda saya yang dapat saya gunakan untuk menyalurkan bantuan kepada rakyat (Nota: sebaik sahaja diangkat menjadi Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V telah menubuhkansebuah yayasan yang diberi nama Yayasan Sultan Kelantan yang tujuannya adalah untuk menjaga kebajikan, pendidikan dan keagamaan rakyat di bawah jajahannya.)
> Mengenai perancangan Yayasan Sultan Kelantan dalam membantu rakyat: Kita anggarkan kita akan dapat mengutip antara RM5 hingga RM6 juta (untuk dana awal). Selepas itu anggota lembaga pemegang amanah akan memutuskan cara untuk menyalurkan wang tersebut. Apa yang penting ialah untuk menentukan supaya program baru untuk mengumpul dana dapat dirancang dengan baik agar wang dana itu tidak habis. Jika wang dana tidak mencukupi atau kehabisan ini bermakna hanya segelintir pihak sahaja yang berpeluang mendapat faedah daripada dana ini. Matlamat yayasan ini ialah untuk membantu seseorang itu berdikari supaya dia sendiri dapat menguruskan dirinya selepas itu tanpa bantuan lagi.
> Pandangan tentang isu pembangunan yang dihadapi oleh rakyat dan negeri Kelantan: Masalah negeri Kelantan saya nampak adalah tentang soal kekurangan infrastruktur asas dan tidak semaju seperti mana negeri Selangor atau Johor. Jadi kalau negeri-negeri ini banyak lebuhraya dan jalan baru dibina akhirnya kampung-kampung kecil dan bandar-bandar kecil yang berada di sekitar kawasan yang memiliki kemudahan infra seperti jalan raya dan sebagainya akan menerima pembangunan secara tidak langsung. Ini kerana, saya selalu ke mana-mana menggunakan kereta, jadi saya dapat tengok bagaimana kawasan yang mempunyai jalan besar dan utama akan turut membangun dan kampung itu tidak mati. Tetapi jika tidak ada jalan dan pembangunan ekonomi susah hendak sampai ke situ, ia akan mati termasuklah masyarakat kerana mereka tidak ada kesempatan untuk turut membangun kerana tiadanya komunikasi dengan dunia luar. Di Kelantan itu yang paling ketara...
> Tentang prinsip-prinsip asas dan perubahan utama yang akan dilaksanakan: Prinsip saya ialah kita sebagai pemerintah haruslah aktif membuat tinjauan kerana hanya dengan meninjau kita akan mendapat gambaran sebenar (keadaan di bawah) dan dapat ambil tindakan sewajarnya serta dapat memberi keutamaan kepada yang mana perlu mendapat perhatian terlebih dahulu.
> Tentang tahap kemajuan ekonomi dan pembangunan sosial negeri Kelantan: Seperti mana yang saya katakan di awal wawancara tadi, tidak ada bandar di dunia ini dapat bangun tanpa ada infrastruktur asas seperti jalan, hospital, lapangan terbang. Saya bukannya hendak campur politik tetapi apa yang saya maksudkan di sini ialah kalau hendak bangunkan sesuatu kita perlu buat kajian fisibiliti terlebih dahulu. Contohnya macam saya balik (dari sesuatu majlis) dengan kereta saya dapat lihat sendiri kesesakan lalu lintas yang teruk kearah pusat bandar (Kota Baru) bila ada cuti am. Mengapa sesak? Kerana jalan tidak luas atau tidak cukup tetapi kereta banyak. Mengapa kereta banyak? Sebab pada waktu cuti umum orang Kelantan di luar Kelantan balik bercuti ke Kelantan. Jadi kalau kita buat lebuh raya dan buat tol sudah pastinya kita akan dapat menjana pendapatan kerana ramai yang balik ke Kelantan menggunakan kereta. Akhirnya hasil (wang) akan berpusing dan ini akan merancakkan ekonomi termasuk hasil pendapatan rakyat. Bila ini berlaku ia akan menyenangkan hati rakyat – tidak kiralah sama ada ekonominya ke, kesejahteraan dia ke, atau kesihatan dia ke, asalkan rakyat senang. Dan apa sahaja yang akan menyenangkan rakyat kita sokong. Jadi kita tidak hendak menyalahkan mana-mana pihak. Cuma bila kita buat perbandingan contoh Kelantan dengan Terengganu, Kelantan dengan Pahang, Kelantan dengan Johor atau Selangor, Wilayah Persekutuan, kita akan tahu jawapannya kedudukan kita di mana.
> Mengenai impak aktiviti politik kepada perpaduan rakyat: Sistem politik ini, bagi saya selagi ia tidak bercanggah dengan agama dan kita tidak memburuk-burukkan orang lain dalam ceramah tidak mengapa. Bagaimanapun ia bergantung atas diri masing-masing. Misalnya atas pentas ceramah, kalau sesetengah orang itu mulutnya laser, akan keluar perkataan-perkataan yang tidak elok tetapi kalau orang itu jenis orang baik, tak akan keluar kata-kata buruk ke atas orang lain. Jadi kita sendiri kena tahu bila hendak tekan brek (had). Kalau saya sendiri nak cakap apa-apa pun siapa boleh halang saya cakap tapi kita sendiri kena tahu bila hendak brek. Sebagai manusia kita kena tahu had kita di mana. Jika tidak, kita akan menjadi seperti sebuah kereta api yang out of control yang akhirnya akan terbalik.
Sumber: MStar Online