01 December 2011

Anu dalam botol



Pertama kali mendengar tajuk filem tu, first impression aku pasal filem ni - filem ni filem murahan dan hampas. Ditambah pulak dengan produser gila glamour Raja Azmi yang membuatkan aku menyampah, maka aku tak berminat langsung nak tengok filem ni.
Awal bulan November lepas aku download jugak filem tu. Tengok sampai habis. Dan akibatnya ludahan aku jatuh ke atas muka aku sendiri.

Konotasi dan komen negatif yang dihumban kepada filem ni rupanya tak lebih daripada komen sampah oleh manusia yang tak menonton langsung filem ni.

Naratif filem ni menarik. Skrip dan olahan cerita filem Anu Dalam Botol seakan menjawab persoalan dan dakwaan yang sering dilontarkan oleh golongan mak nyah setiap kali mereka cuba memberi justifikasi terhadap perbuatan songsang mereka. Dalam filem ni dikisahkan berkenaan Rubidin, seorang lelaki yang mengalami krisis identiti dan mengamalkan cara hidup gay, membuat keputusan drastik dengan melakukan pembedahan menukar jantina disebabkan oleh rasa cinta & sayang terhadap pasangan gaynya, Ghaus. Ghaus yang sekadar mempergunakan Rubidin untuk mendapatkan wang, akhirnya meninggalkan Rubidin. Dalam keadaan bankrap dan kehilangan zakar, akhirnya Rubidin memilih untuk menjalani hidup sebagai lelaki semula, tentunya sebagai lelaki tanpa zakar dan testis. Rubidin yang kemudian menemui Dina, gadis yang menyukai beliau sehingga membawa hampir ke gerbang pernikahan. Klimaks - Ghaus datang pada majlis pernikahan Rubidin dan Dina, kantoikan Rubidin sampai Rubidin lari meninggalkan majlis pernikahan.

Aku pernah terbaca pasal golongan mak nyah ni. Dorang cakap la..dorang tak kenal diri dorang masa mula2, dan akhirnya dorang menemui naluri seks dorang adalah ke arah lorong lubang dubur. Perjalanan dan naratif filem ni mengajar penonton tentang bagaimana cara nak mengenal semula diri di saat segala-gala kelihatan kabur. Scene di mana Dina membawa Rubidin berjalan di sekitar kampung, perbualan antara Rubidin dan ibunya antara penyampaian mesej yang berkesan terhadap penonton pasal macam mana nak kenal diri sendiri. Selain tu diketengahkan persoalan tindakan memburu-buru yang membawa padah, nafsu dan akal dan juga penyesalan yang tak berpenghujung.

Tipulah kalau aku katakan filem arahan Khir Rahman ni suatu filem yang teruk. Filem yang mempunyai naratif yang hidup dan mesej yang jelas, berguna buat penonton khususnya golongan homoseksual. Wajar ditonton.

2 comments:

Breakeven said...

~ Kerana awak.. sy nak tgk cerita nie..serious..!

karl said...

bagus2.