10 October 2011

Nota Kecil XII

1. Titian Perjalanan

- Dong - Benta - Raub - Temerloh - Kuantan - Shah Alam - Puncak Alam - Raub - Sibu - Kuantan

- hidup ni memang tak boleh nak dijangka. 6 tahun lepas aku jadi student sengkek kat matrikulasi Pahang, sekarang bekerja pulak kat Kuantan.

- doa & harapan: semoga semuanya tenang, aman, lancar & sejahtera

2. Financial burden

- sekarang dah bermula fasa kehidupan baru. Bil kereta, bil api air rumah sewa, sewa rumah, duit minyak kereta, bil streamyx.

- baru la sedar. Mengaji tinggi-tinggi lepas tu bila dapat kerja, rupanya bekerja tu untuk bayar hutang.

3. Sibu

- dekat Sibu aku belajar macam - macam.

- rupanya, kat Malaysia ni ramai ibu-ibu bersalin yang berjalan menapak ke pondok bas, tengah-tengah panas dengan tikar, anak kecik dan suami sebab suami tak berupaya nak menyewa kereta, apatah lagi nak beli kereta.

- rupanya, kat Malaysia ni ada Cina Kristian yang sanggup tolong bawak Melayu Islam tumpang kereta pergi ke masjid masa solat Jumaat.

- rupanya, ahli politik yang korup lambat mati.

- syukur Alhamdulillah, Allah beri aku peluang bekerja kat Sibu dan dengan kuasa Dia aku dapat transfer kerja ke Kuantan. Sesungguhnya Kau Maha Mengetahui Ya Allah akan segala hikmah.

4. Emak dan Abah

- Dua orang tua ni, sampai kiamat, sampai aku masuk syurga pun takkan dapat aku nak balas jasa dan pengorbanan dorang.

- Hutang duit boleh bayar. Hutang budi, hutang nyawa, macam mana nak bayar?

- Harap-harap aku jadi anak yang baik.

5. Kerja

- macam - macam ragam kat tempat kerja.

- biasa lah, mana boleh kita nak expect semua manusia perangai macam malaikat? Malaikat lain la takde nafsu, takde pisang dan takde err..Senang cerita kat mana-mana pun mesti jumpa orang baik, orang jahat, orang jujur, orang khianat, orang rendah diri, orang takbur.

- so bersabar la dengan perangai manusia, sebab kita pun manusia.

6. Sambung belajar.

- memang dalam plan. Tapi bila mencongak penyata gaji bulan oktober ni, rasanya kena menyimpan dulu 5-6 bulan ni. Kalau tak memang tak lepas nak bayar yuran.

7. Bila nak kahwin?

- ade jodoh nanti aku kawin la..

3 comments:

Nur Yana said...

masuk gaji blanja aku ikan bakar tanjung lumpur meh.. nyum3x

Breakeven said...

:)

karl said...

hi awek kuantan :D