17 September 2011

Paradoks

Pagi dah menjengah tapi kepala masih tak mengantuk mungkin penangan teacino vanilla. Bagus jugak, harap2 tak terlepas Subuh.

Bila teringatkan storyline novel Paradoks yang aku baca hari tu, aku teringat beberapa perkara lain yang jugak sesuatu yang paradoks, berlaku kat dalam negara ni. Malaysia yang pernah terkenal dengan slogan Malaysia Boleh, slogan yang akhirnya dijadikan lawak sarkastik oleh golongan komuniti Cina - Bolehland.

Aku terfikir pasal beberapa perkara:

- orang Melayu Islam yang takut dengan Bible dalam bahasa Melayu. Baca Bible = murtad? Sheikh Ahmad Deedat dulu siap hafal Bible sampai berpuluh-puluh jenis, tapi takde pun jadi murtad. Kenapa nak takut dengan Bible dalam BM, sedangkan kita dah iktiraf BM ni bahasa kebangsaan? Kalau Bible tu banyak kepincangan, bukan ke dengan adanya Bible dalam BM nanti lebih mudah kita nak tau apa yang pincang dalam kitab tu?

- Malaysia takde hubungan diplomatik dengan Israel, sebab Israel bunuh orang Islam Palestin. Tapi Malaysia ada hubungan diplomatik dengan Amerika Syarikat. Siapa yang bunuh lebih ramai orang Islam, Amerika Syarikat atau Israel?

- PAS dan UMNO masing-masing majoritinya Melayu, tapi saling bercakaran satu sama lain. DAP & MCA berbeza ideologi, tapi dalam bab kepentingan kaum Cina dorang sepakat. 

- Duit kutipan zakat orang Islam beratus juta, tapi ramai lagi orang Islam kat Malaysia, baik fakir, mualaf, pelajar dan jugak asnaf2 lain yang tak dapat duit zakat. Dah tu apa guna dikutip duit zakat tapi tak diagihkan?

Selamat malam. Malam macam ni sepatutnya elok buat solat tahajud, tapi aku pulak update blog. Ni pun paradoks jugak, ceh!

2 comments:

RastaMat said...

bab zakat dah lama wa terfikir..
dan wa guna cara manual untuk berzakat..



pinjam tulisan lu brader..

karl said...

wokeh, takda hal