22 September 2011

Nota Kecil (XI)

1. Malaya tak pernah dijajah - Zainal Kling

Ini kenyataan paling bangsat pernah aku dengar untuk tahun ni. Harapnya tahun depan takda lagi bangsat daripada yang satu ni.

2. Do'a

Do'a - do'a aku sebahagiannya dah termakbul. Barulah aku faham konsep do'a ni - do'a ni sesuatu yang perlu berterusan, tak putus-putus. Termakbulnya do'a bukan bermaksud berhentinya pergantungan pada Allah.

Menyerah diri, bergantung harap pada Tuhan sama sekali tak sama macam bergantung harap pada vending machine yang boleh dicari masa dahaga, dilupa masa lega. Demi Allah, sesungguhnya Allah Maha Berkuasa, Maha Mengetahui, Maha Pemurah, Maha Mengasihani, Maha Pengampun.

Jangan jadikan Tuhan tempat bersandar di saat hiba; dilupa di saat suka. 

Saat-saat yang dikatakan do'a mustajab: masa hujan turun, masa Subuh sebelum iqamah dilaung, masa solat Jumaat waktu do'a antara dua khutbah, masa solat tahajjud larut malam.

3. Pulang

Masa pesawat AK 5194 dari KL ke Sibu menjejakkan roda ke bumi Sibu yang basah dek air hujan pada malam 4 September lepas, aku yang duduk di seat 1A, sambil pejamkan mata dah bertekad; datang ke Sibu kali ni, lepas ni aku dah taknak beli flight tiket pergi-balik. Sama ada aku dapat transfer balik, atau pun aku hantar notis berhenti sebulan & terima tawaran fellowship. Noktah.

Hasrat dah termakbul. Membayangkan wajah-wajah ahli keluarga nanti..ahh..senyum yang tak dapat diganti walau dengan tujuh gunung emas sekali pun.

Ada teman yang tertangguh. Sabarlah teman, aku do'akan semoga do'a dan harapan kau termakbul jugak.

Ada wajah-wajah yang mengusik hati aku, yang bila aku kenang kebaikan dorang masa aku kat sini boleh buatkan mata aku berair. Terima kasih semua, tapi aku perlu buat perkara yang perlu aku buat. 

4. Hidup di hadapan

SKT. CPD. Management of inventory. CPS. Policies.

Moga diberikan kekuatan untuk menghadapi semua yang bakal dihadapi kelak.

5. Kahwin

Aku ni..single, but yet to be available.

Banyak sangat soalan yang hampir serupa yang ditanya menyebabkan aku kadang2 serius jugak memikirkan perkara ni.

Banyak lagi perkara yang aku kena selesaikan. Perkahwinan tu bakal melengkapkan diri, tapi sebelum tu aku kena selesaikan beberapa tanggungjawab dulu.

Syarat yang dulu tak berubah - mesti surirumah. Melawan arus ada kemungkinan akan menyebabkan aku lemas. Atau mungkin aku berjaya jugak mengharung arus tu. 50-50. 

No comments: