06 September 2011

History for the dummy

Baru-baru ni aku dapat tau yang Mat Sabu keluar statement pasal peristiwa Bukit Kepong. Ada yang marah pasal statement dia yang cakap komunis hero dalam peristiwa tu, anggota polis yang mati pulak orang suruhan British. Maka berdebatlah puak-puak yang emosi, yang buta sejarah, yang gila politik dan yang gila publisiti dalam suasana penuh kejahilan.

Melihat sejarah yang lepas sebenarnya serupa macam kita melihat diri kita dalam cermin. Imej kita yang kita tengok dalam cermin tu sebenarnya bukanlah diri kita dalam real time sebenarnya. Sebab, meh aku bagi scientific explanation sikit. Bila kita tengok imej kita dalam cermin, konsep dia macam ni - kita dapat melihat sebab cahaya terpancar ke bahagian badan kita terpantul ke cermin, kemudian cahaya yang terpantul ke cermin tu pulak akan terpantul semula ke mata kita, masuk ke dalam mata pastu terkena ke retina sebelum ditafsir oleh otak. Jadi sepanjang proses ni kan mengambil masa - cuma disebabkan Allah yang Maha Bijaksana ciptakan cahaya tu bergerak terlalu laju, maka proses ni berjalan dalam tempoh split second. 

Cukup dengan penjelasan tadi yang aku tak tau korang faham ke tak, aku sambung balik bab sejarah tadi. Bila kita tengok dalam cermin, mungkin kita ada persepsi tersendiri pasal diri kita. Kita ni handsome, cantik atau mungkin ada sesetengah orang berasa dia tak hensem, tak lawa. Bila orang lain tengok imej kita dalam cermin, dorang pun macam kita jugak, dorang ada persepsi dorang sendiri. Ada orang tengok muka kita yang terpapar kat cermin pastu otak dorang bagi terjemahan, owh, cantik orang ni. Lepas tu bila datang orang lain pulak, mungkin persepsi dorang berbeza, ish, macam selipar koyak je makhluk ni. 

Generasi Y macam aku ni, yang sekarang tengah seronok dengan kehidupan huha huha zaman muda sekarang, kalau ditakdirkan Allah kita semua ni panjang umur mungkin 50-60 tahun lagi kita ni hidup lagi. Masa tu nanti segala apa yang terjadi masa kebelakangan ni - Altantuya kena bom, Sosilawati kena bakar, Anwar kena tuduh meliwat Saiful Bukhari, semua benda ni akan jadi sejarah. Kalau anak cucu aku tanya aku, betul ke Anwar meliwat Saiful - aku akan bagitau pendapat aku. Kalau anak cucu korang tanya korang pun tentu la keadaannya sama jugak, korang bagitau pendapat korang. Tapi pendapat aku dengan pendapat korang nanti agak-agak sama ke nanti? Heheh. Mungkin korang malas dan kurang mesra kanak-kanak, so korang pun suruh - cucu, pergi surf kat database library cari sendiri pasal Anwar Ibrahim. Dorang pergi library, terjumpa la electronic paper zaman sekarang - ada Utusan, Berita Harian, Harakah, Suara Keadilan, Malaysiakini. Tengok-tengok tiap2 sumber cerita berbeza-beza, hahaha. Last2 anak cucu korang yang mewarisi gene mudah fed up hasil dari DNA Melayu korang pun give up, terus cakap, "Pergi lanjiao la sejarah, semua menipu!"

Hahahahaha

Sejarah menipu? Sejarah yang terjadi tak pernah menipu atau ditipu. Tapi kebenaran boleh diselindung, penipuan boleh direka. Begitu juga dengan kita sekarang bila membaca sejarah UMNO, PAS, AWAS, PKMM,Ibrahim Yaacob, Sukarno, Shamsiah Fakeh, Rashid Maidin, David Marshall - berapa banyak buku sejarah yang cerita pasal orang kampung yang meredah hutan belantara nak berjumpa Sultan Sir Abu Bakar, semata-mata nak menyatakan sokongan kemerdekaan Tanah Melayu? Berapa banyak buku yang cerita pengakuan Shamsiah Fakeh, Rashid Maidin dari mulut dorang sendiri pasal apa dorang masuk komunis? Siapa yang baca blog aku ni tau yang David Marshall, bekas Ketua Menteri Singapura tu merupakan keturunan Yahudi? Buku sejarah KBSM mana yang membincangkan dengan telus dan bebas berkenaan hubungkait konfrontasi PKM dan tentera Malaysia dengan Perang Dingin, buku sejarah mana yang terang-terang cakap pangkalan tentera British kat Malaysia ni wujud sampai tahun 1970-an?

Puih! Korang takkan jumpa benda yang aku tulis dalam blog aku ni dalam buku teks Sejarah tingkatan 4 korang. Takde.

Bukanlah aku nak cerita aku ni tau serba-serbi, tidak. Apa yang aku tau, apa yang aku baca semua aku kutip dari pengalaman hidup, dari pelbagai sumber. Nak mencari kebenaran tak ubah macam nak mencari garam halus yang dah bergaul dengan pasir. Dah jilat pasir dan garam tu pun payah nak tau mana garam mana pasir, akhirnya garam yang cair dalam mulut habis hilang, tinggal la pasir yang kesat dalam mulut.

Beginilah, ada rahmat jugak Mat Sabu keluar statement macam tu. Aku tak bersetuju dengan semua point Mat Sabu, tapi aku tak boleh jugak cakap apa yang dia cakap tu semua salah. Apa aku boleh tulis kat sini - nak mengenal sejarah tak cukup dengan membaca, melihat dan mendengar je. Sumber rujukan dan penceritaan kena luas baru kita dapat perspektif yang lebih tepat.

Kalau berdasarkan pemahaman aku pasal sejarah ni - aku cerita jela serba-sedikit yang aku tahu. Dalam PKM dulu ada bermacam jenis orang, dan bermacam jenis ragam jugak la. Ada yang masuk komunis sebab nak lawan British. Ada yang masuk komunis sebab nak jadi gedebe, ada yang masuk komunis sebab nak jadikan negara ni negara non-kapitalis. Tapi kerajaan Malaysia lawan komunis sebab ada komunis yang gedebe, buat jahat dan buat kacau kat dalam negara. Tambahan pulak sistem ekonomi Malaysia ni berasaskan prinsip kapitalis, yang berbeza dengan prinsip komunisme. Negara Barat menyokong usaha Malaysia melawan komunis sebab masa Perang Dingin merupakan zaman perperangan kuasa kapitalis dan komunis. Tentera Malaysia dan pasukan keselamatan pada masa tu diajar berkali-kali yang semua komunis ni jahat, jadi bila masuk hutan asal berjumpa je dorang bertempur la dengan komunis, dan di pihak komunis pun rasanya sama jugak, dorang diajar yang tentera makan gaji ni semua anjing kapitalis. Jadi bagitau aku siapa yang salah sebenarnya?

Bak tulisan Ustaz Hasrizal dalam buku travelog beliau, Secangkir Teh Pengubat Letih, kita semua ni jadi buah catur je semuanya. Itu la kesimpulan aku.

2 comments:

puteraduyong said...

kupasan terbaik...tahniah bro...harus kita berfikiran terbuka...bukan melatah tak kira masa... ;)

Anonymous said...

*Sejarah menipu? Sejarah yang terjadi tak pernah menipu atau ditipu. Tapi kebenaran boleh diselindung, penipuan boleh direka.

sebab tuh dlm pandangan tuhan, sejarah tak pernah ada. sebab semua perkara berlaku secara serentak dalam masa sifar. at this point ko tgh berblogging juga at this point ko sebenarnya tengah tgk tv mahupun mati. that's why dengan tuhan tiada perbuatan manusia pun yg akan terlepas pandang dalam perkiraan Dia. tak ada benda yg boleh dilindung atau direka cipta.

-nur yana