18 August 2011

menyingkap tirai masa

Credit gambar: Blog Niamah!!! yang ditulis oleh pelakon, pelawak dan sekarang pengkritik sosial yang cool, Patrick Teoh.





Oh ya, Patrick Teoh tinggalkan soalan, mana lebih elok, kehidupan zaman dulu atau keadaan zaman sekarang?

Bila melihatkan bahasa Melayu digunakan dalam iklan Stout tu, aku rasa dalam ada satu perkara boleh dibanggakan. Bahasa Melayu digunapakai dalam iklan arak - walaupun targeted audience orang bukan Islam. Ini menunjukkan usaha untuk membudayakan bahasa Melayu di kalangan masyarakat bukan Melayu. 

Mungkin ada yang nak cakap, iklan bahasa Melayu ni mempengaruhi orang Islam untuk beli arak. Pada aku itu pendapat yang bodoh, dan selayaknya dilontarkan oleh pondan yang dah buang anu dorang dalam botol. Masyarakat Melayu Islam dalam kebanyakan hal yang berkaitan dengan akidah, yang berkait pasal isu murtad, isu sosial dan hampir dalam keseluruhan masalah yang melanda umat Melayu Islam ni banyak dituding ke arah orang bukan Islam. Orang bukan Islam jahat, menindas orang Islam, ajak Melayu Islam murtad, letak lemak babi dalam biskut pastu jual kat orang Islam. Kalau betul pun orang bukan Islam buat semua tu, habis kenapa tak lawan? Kenapa asyik bercakap pasal itu salah orang tu, salah orang ni merengek macam budak-budak tapi tak melawan, tak berusaha nak mengatasi ekonomi orang bukan Islam kalau korang cakap orang bukan Islam tindas korang. Ditambah pulak dengan sindrom kanibalisme dalam masyarakat Melayu ni, maka bertambah rosak la Melayu. Sindrom ni aku namakan sebagai Sindrom Ikan Haruan. Sebab seakan sesuatu yang endemic di kalangan masyarakat Melayu ni bila bercakap pasal masalah cantas-mencantas lawan dalam parti politik yang sama, santau-menyantau sesama Melayu, sihir-menyihir, dengki, rogol anak sendiri..bila buat jahat je, takde orang lain yang jadi sasaran, tak lain tak bukan orang Melayu sendiri jugak. Itu semua ciri-ciri kanibalisme la, mungkin memang dah termaktub dalam gene orang Melayu. Entahlah.

Melayu tak pernah matang. Enough said.

2 comments:

Anonymous said...

melayu beginilah..
entah pemimpin mana agaknya yang betul2 mampu jadi pemimpin melayu yang benar..




RastaMat

karl said...

gua rasa takkan ada. kita tunggu Imam Mahadi jelah