27 July 2011

Alim konon

Bangsa manusia yang membawak gene Melayu-Islam dalam DNA dorang selalu melakukan kepelikan yang luar biasa. Sebagai contoh, beromen sambil rakam video pakai kamera murah, pakai kopiah mulakan ucapan dengan Bismillah doa sebagai pastu mengutuk orang dalam ceramah, rogol anak kandung sendiri, beromen dengan mat Pakistan jual karpet masa laki takde kat rumah, kalau yang budak2 sekolah pulak selalunya suka main mengejek-ejek nama bapak pastu bergaduh. Unik sungguh Melayu ni.

Ape-ape hal pun, paling menarik mungkin kaedah berdakwah orang2 Melayu ni. Selalunya cara berdakwah dorang ni sama ada memaki-maki,mencarut-carut keburukan orang lepas tu bagi keluar hadis/ayat Quran, tak pun sound direct member yang tulis status yang berbunyi poyo kat facebook, bagi nasihat secara direct nak tunjuk cara dorang aje la yang betul, cara orang lain salah. Atau secara mudahnya, konsep holier than thou. Aku la paling betul, pendapat aku paling best, cara hangpa semua tak betul dan boleh menjerumuskan orang ke neraka Saqar.

Actually, berdakwah ni memang wajib untuk semua orang. Itu tok guru aku dah ajar aku dekat 10 tahun lepas lagi dah. Tapi kalau korang berdakwah dengan cara nak tunjuk korang jela hebat, korang tau serba serbi, pastu korang ludah pulak orang yang didakwah - ape ke bangsatnya semua ni?? Kenapa korang buat benda yang tak pernah pun diajar dek Nabi, padahal korang ni mengaku korang Ahlul Sunnah Wal Jamaah yang konfem masuk surga? Tak ke pelik macam tu. Ramai aku jumpa umat manusia kafir yang tak pernah baca Quran atau solat tahajjud sampai bengkak dahi, tapi cara menegur, cara berkomunikasi dorang dalam nak membetulkan kesilapan orang jauhhhh lagi cermat & sopan berbanding kenalan Islam aku yang sesetengahnya bersekolah kat sekolah agama swasta.

Belajar dulu la, baca balik Nabi dakwah macam mana, tengok macam mana cara betul berdakwah. Main redah je, habis semua nak langgar, silap haribulan kasut masuk ke mulut. Nak berdakwah tu betul dah,tapi sebab ego, jahil & nak tunjuk best,menyebabkan korang sendiri yang buatkan Islam tu orang pandang slack.

3 comments:

diyah_Noh said...

aku nak ulas lbey pon x reti..ilmu aku x seberapa..tapi ak suka sgt pos ni :D

karl said...

i'm tired of these kinds of people. sigh.

RastaMat said...

ramai sangat macam ni..

kadang2 diri sendiri pon macam ni jugak..