19 June 2011

Ambik yang jernih

Aku terjumpa topik forum yang mencetuskan perbincangan perkauman kat Topix. Boleh baca kat sini.


Memang banyak carut maki dalam forum tu. Tapi yang aku publish sini ialah komen2 forumer yang gunakan otak sebaik mungkin masa tulis komen. So hopefully kita dapat sama2 belajar, dan jadi lebih matang.

#no matter what race or religon we still human..pls dont be so narrow minded 

#If you faithful with Allah and as a umat Muhammad or Jesus or Buddha stop this kind of discussions and view others as human and love them as you love yourself, then you can be true Umat of Muhammad or Buddha. 

# Dah la tu benda mcm ni pun nak gadoh ke. mcm budak2. tak kisah la bangsa apa ke, kalau baik tu baik, kalau jahat tu jahat, tak kira la bangsa ke agama apa. last2 mati jugak masuk kubur masa tu dah tak kira la bangsa apa pun. bukannya jadik melayu india cina omputih ke boleh hidup kekal berbanding bangsa lain. so jgn gaduh2. tak semua baik tak semua jahat. 

#hye guys,,,,,
tak nak la gaduh2....
sya baca tak syok la cam ni...bukan nak tunjuk bagus....tapi apa yang kita dapat dari semua ni??? kita sama2 sakit ati, sama2 dendam, sama2 benci satu sama lain... tak elok cam ni... kita semua perlu satu sama lain.... kita tak dapat apa pun melainkan panas ati je kan???? jangan kutuk ngutuk... semua sama... ada kelemhan dan ada kekurangan masing2... thanx....

#Salaam to all... Aku terdetik untuk terus baca forum ni sebab aku ingatkan ada peristiwa yang berlaku di luar negara tapi tak sangka pula ianya cuma satu forum yang dimulakan oleh seseorang untuk melempiaskan perasaan tak puas hatinya terhadap seseorang hingga menyangkut-pautkan isu perkauman. Aku sedih sebab semakin lama aku terus baca komen2 yang ada, semakin teruk pandangan kebanyakan pemberi komen terhadap masing2. Nampaknya pencetus forum ni tidak sedar atau buat2 tak sedar apakah akibatnya dan hanya inginkan kepuasan diri semata-mata. Tapi, apa yang kau orang semua dapat? Adakah dengan ini, dunia akan jadi lebih aman? Adakah peperangan akan berhenti? Adakah penindasan ke atas wanita atau permerdagangan anak2 akan terhenti? Dengan kadar pembangunan yang meningkat setiap tahun, kenapakah sosio moral masyarakat pula yang semakin mundur? If human cannot live among humans, then I guess Darwin's Theory of human evolution is relevant. All of our ancestors are chimps (hominid primates)! Somehow, I feel that this forum is initiated to spark or somewhat ignite this feud over the Net which in turn, could implicate in a more disastrous event which will be beneficial to some party. As far as I remember, NONE of the religions in this world ever taught of hatred, racism, or let alone mockery of any. It's not the skin colour that is of importance in this era, it is your value and your brain.

#abang jangan pandang rendah terhadap seseorang ,awak kalau sembayang betul ,awak tak boleh cakap orang macam itu.kita semua manusia jangan jadi macam makluk lain.tolong hormat satu sama lain.

No comments: