22 May 2011

Tanah runtuh

Tak payah la aku cerita lagi apa yang jadi, dalam berita sejak semalam lagi dah banyak bercerita pasal benda ni. Rumah madrasah anak yatim ditimpa tanah runtuh di Hulu Langat, 16 terkorban.

Bila budak belum baligh mati, anak yatim mati, aku akan sentiasa terfikir (walaupun aku tau jawapan soalan aku tu), kenapa anak-anak kecil ni yang mati. Kenapa tak George W Bush, atau perasuah, pemerintah yang zalim yang mati? Kenapa tak mat rempit, peragut, penyimbah asid, suami isteri yang berzina dengan orang lain tak mati, sedangkan budak-budak tu mungkin dah besar nanti mampu jadi doktor, peguam, jurutera, ustaz atau manusia berguna yang lain.

Jawapannya sebab ajal mereka dah sampai. Ajal manusia yang beriman, yang fasik, yang takbur, yang diktator pun akan sampai juga. Semua orang akan mati. Tapi bila masa tu sampai di luar pengetahuan kita.

It's part of life. Bila berdepan dengan berita macam tu, kita akan sedih. Tapi itulah hidup. Yang hidup akan terus hidup sampai ajal sampai. 

Al fatihah, buat semua umat Islam yang meninggal.

2 comments:

Orang Akaun said...

bila fikir banyak otak akan jadi tunggang terbalik..macam otak aku

karl said...

banyak berfikir tapi tak beramal - tu yg jadi bengong, hahaha