08 May 2011

Racism vs Integration

Dalam keluarga aku kalau bercerita soal perkauman, memang secara umumnya keluarga aku merupakan keluarga yang Pro Melayu dan Bumiputera. Kehidupan di sekeliling - kawasan petempatan aku dulu yang merupakan kawasan hitam yang terakhir sekali diisytiharkan sebagai kawasan putih selepas Perjanjian Hadyai 1989 berlangsung, antara faktor menyebabkan doktrin tersebut tertanam dalam pemikiran keluarga aku. Orang Melayu di hometown aku kebanyakannya tinggal di kampung, Cina di bandar, dan memandangkan perintah berkurung di hometown aku berpanjangan sampai awal 1990 secara langsung menunjukkan gerakan komunis di situ amat susah nak dilumpuhkan - pihak ATM terpaksa hantar pasukan komando berulang kali ke home town aku tu, berkali-kali melakukan operasi tapi gerakan komunis tetap bergerak aktif. Jadi dah tentu sentimen yang mudah ialah menuduh penduduk2 Cina berkerjasama dan bersimpati dengan gerakan komunis. Tambahan pulak komunis seakan ada relation dengan kaum Cina, pasukan keselamatan pulak kebanyakannya orang Melayu - jadi konfrontasi tentera-komunis seakan konfrontasi Melayu-Cina walaupun dalam komunis ada jugak orang Melayu, dan dalam tentera ada orang Cina.

Bila aku membesar, belajar ala kadar pendidikan Islam KBSR dan KBSM dengan ustaz dalam persekitaran sekular, aku belajar sesuatu. Agama menyeru ke arah kebaikan. Dan antara ciri kebaikan ialah bersangka baik sesama manusia - tak kira Melayu, Cina, India, Orang Asli juga tak kira sama ada Islam, Kristian, Hindu, Buddha, Sikh. Jadi secara rasminya idea berkenaan racisme, tentang bersikap perkauman yang melampau ni sesuatu yang tak patut. Dan memang begitu la yang sebetulnya, yang sepatutnya aku percaya. Yang sepatutnya semua orang pun percaya. 

Setakat kehidupan yang aku lalui sekarang, aku dah jumpa bermacam jenis orang, ada yang toleran dan berfikir macam apa yang aku cuba nak percaya. Aku sendiri dalam kehidupan seharian aku tak praktikkan kehidupan yang racist - contoh: dalam monorail, kalau nampak orang tua berdiri, atau perempuan mengandung berdiri, aku tak kira dorang bangsa apa pun aku akan bangun berdiri bagi dorang duduk. Bila terbaca pasal kes jenayah lebih lagi yang melibatkan antara kaum, apa yang aku percaya tak kira bangsa apa pun, mesti ada orang baik dan ada orang jahat.

Aku dah nampak ramai yang cuba berfikir pasal perlunya untuk keep away any racism mindset, dari kalangan berbagai bangsa. Tapi dalam masa yang sama ramai lagi, mungkin lebih tepat majoriti masih lagi berpegang pada mindset superiority of certain race. Banyak faktor yang membentuk pemikiran macam tu, yang paling jelas segregation yang masih berjalan sampai sekarang walaupun dah lama merdeka. Paling jelas dah tentunya dalam politik, parti memerintah sekarang merupakan gabungan parti yang memperjuangkan kaum masing-masing. Malah dalam parti pembangkang sekali pun, distinction yang jelas dapat dilihat - parti yang tertentu akan dianggotai kaum yang tertentu. Dalam bidang perniagaan, segregasi pun berlaku jugak. Ada dua spektrum jelas dalam bidang perniagaan - satu golongan terdiri daripada peniaga yang secara tradisinya berniaga, tanpa pertolongan yang banyak daripada kerajaan (kaum Cina & India) dan juga golongan yang berniaga dengan bantuan kerajaan (kaum Melayu). Bila melibatkan persaingan, selalunya golongan peniaga bukan Melayu akan menang disebabkan displin, kerja kuat, dan kekuatan yang dibina hasil kurangnya bantuan dari luar. Kumpulan peniaga Melayu ada yang berjaya, tapi kebanyakannya rapuh sebab kurang pengetahuan, kreativiti, jaringan dan support malah lebih teruk lagi, sebab hasad dengki sesama sendiri. Belum bercerita lagi tentang bidang pendidikan, sampai sekarang masih ada lagi sekolah jenis kebangsaan, ada lagi Cina dan India yang tak nak masukkan anak-anak dorang ke sekolah kebangsaan.

Kalau nak diikutkan sejarah, tanah tempat tinggal aku dahulunya bernama Malaya. Selepas penubuhan Malayan Union gagal, nama baru Semenanjung Tanah Melayu tu ditukarkan kepada Persekutuan Tanah Melayu. Jadi secara mudahnya, orang Melayu sememangnya diiktiraf sebagai pemilik sebenar, atau orang asal yang sebenar yang mendiami Semenanjung Melayu dulu. Mungkin masa pemerintahan sultan-sultan Melayu dulu dah ada Cina dan India di negeri-negeri pemerintahan sultan-sultan Melayu, tapi tak la seramai selepas British bawa masuk kaum Cina dan India beramai-ramai masa menjajah Tanah Melayu. Ironinya, kalau nak diikutkan dari akar umbi siapa yang jadi root of problem kepada kerumitan kaum pada masa sekarang ni sebenarnya orang Melayu sendiri (nota: kalau berdasarkan catatan sejarah rasmi la..). Perjanjian Pangkor yang bawa masuk British, siapa? Orang Melayu, atau lebih malang lagi pemimpin Melayu sendiri. Pulau Pinang, siapa yang bagi pada Francis Light? Singapura, siapa yang bagi pada Stamford Raffles? Jadi bila merenung balik dalam cermin, sebenarnya salah orang Melayu sendiri jugak. Orang Melayu yang tempah bala dengan benarkan penjajah menjajah negeri mereka sendiri, dan bila dah dapat pada penjajah, memang dorang akan buat ikut suka hati dorang la. 

Tapi menyalahkan orang zaman dulu yang dah lama mati tak membawa kepada penyelesaian. Jadi yang masih hidup sekarang kena cari penyelesaian, cuci semua taik kering yang ditinggalkan salafus yang bengap susu. Punca utama yang aku nampak kenapa kita masih lagi terbahagi kepada Melayu, Cina, India, Sikh, Iban, Melanau, Kelabit, Iban, Kadazan dan Bajau ialah perbezaan budaya. Bila budaya berbeza, cara hidup berbeza, bahasa berbeza maka perbezaan ni menjadi barrier di antara satu kaum dengan kaum yang lain. Seterusnya dah tentulah manusia akan lebih selesa hidup dengan mereka yang berbudaya dan mengamalkan nilai yang sama macam mereka - Melayu akan suka tinggal bersama Melayu, Cina akan suka tinggal bersama Cina, dan seterusnya. Pergaulan sesama sendiri, berurusan sesama sendiri, kurang interaksi dengan kaum lain akhirnya membentuk pemikiran yang centralized terhadap kaum masing-masing la. Jadi untuk kalau betul komited nak bersatu, salah satu kumpulan kena amalkan nilai dan budaya yang sama dengan kaum yang dorang nak masuk tu.

Sekarang aku bagi senario antara dua tempat berbeza: Kota Bharu di Kelantan dan Sibu di Sarawak. Di Kelantan, ramai orang Melayu. Di Sibu ramai orang Cina. Di Kota Bharu, hampir semua orang tak kira Melayu Kelantan atau Melayu negeri lain, orang Cina, malah orang Thailand berkomunikasi dalam bahasa Melayu Kelantan. Malah ada orang Cina yang makan duduk bersila macam orang Melayu, makan budu macam orang Kelantan walaupun masih sembah Tok Pek Kong. Keadaan yang reverse pulak di Sibu. Kat Sibu, kebanyakan orang Iban mahu pun Melayu, Melanau pandai berbahasa Cina Foo Chow. Malah ada staff berbangsa Iban kat tempat kerja yang aku pernah nampak sentiasa bercakap dalam bahasa Cina dengan kawan sekerja. Dorang jugak tak kekok makan kat kedai Cina, makan pakai chopstick.

Kat Kelantan, orang bukan Melayu hidup macam orang Melayu. Kat Sibu, orang bukan Cina selesa amalkan gaya hidup orang Cina. Jadi keadaan macam ni yang dinamakan integrasi.

Untuk menjelaskan kenapa keadaan ni berlaku, kita tengok perangai orang Kelantan macam mana. Orang Kelantan merupakan orang yang pergi mana-mana pun akan bercakap dalam dialek mereka. Jati diri mereka kuat. Amalan hidup dorang walau kat mana pun, atau siapa pun dorang kental, jadi kalau nak masuk dalam group dorang, nak berurusan dengan dorang orang lain kena amalkan nilai Kekelantanan - makan budu, kecek kelate. Macam dekat Sibu pulak, perkara yang sama jugak. Cina menguasai ekonomi, banyak urusan melibatkan dengan orang Cina. Malah Sibu memiliki jumlah sekolah jenis kebangsaan cina yang paling banyak dalam Malaysia. Jadi untuk memudahkan urusan dengan komuniti Cina, komuniti Iban adapt dengan situasi tu dengan belajar bahasa dan budaya orang Cina.

Keadaan macam dekat Kota Bharu dan Sibu ni jarang dapat dilihat dekat tempat lain di Semenanjung. Kenapa macam tu, jadi berdasarkan pemerhatian aku senang je - sebab Melayu sendiri takde jati diri yang kuat. Bila Cina cakap pelat Melayu, orang Melayu pun cakap pelat macam dorang. Mungkin jugak dengan polisi-polisi kerajaan yang berat kepada orang Melayu terutama bila melibatkan dasar ekonomi dan sebagainya, menyebabkan perasaan tak senang kepada orang Melayu. Tapi sekurang-kurangnya kalau sikap orang Melayu tu kental dengan jatidiri macam orang Kelantan, mungkin sedikit sebanyak jurang tu dapat dikecilkan.

Jadi setakat ni sejauh mana rakyat Malaysia ni dah bersedia dengan integrasi, sejauh mana kita dah bersedia nak mengaku yang kita ni Malaysian dan mengetepikan istilah Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan? Yang pasti bukan dalam masa terdekat ni. Banyak sangat faktor yang menghalang,dan bila ada yang komited, masih ramai lagi yang skeptikal sebab struktur masyarakat zaman sekarang dah jadi tegal - bila dah berpuluh tahun wujud macam yang ada sekarang, tentulah susah nak dilentur atau diubah. Tapi harapan tu tetap ada, nak menukarkan harapan kepada kenyataan - tu satu perkara yang lain.

2 comments:

Dark Half said...

kalau sebut tentang soal integrasi cam yg berlaku di kota bharu dan sibu, aku nampak indonesia lebih terer bab ni sbb diorang rata2 berbahasa indonesia even kau cina. malah ada kwn aku (cina) yg kakak iparnya indo chinese yg langsung x tau berckp cina (mandarin, canto, hokkien, etc)

karl said...

negara kita dibina berasaskan pengekalan pecah dan perintah. itu fakta. sebab tu kita smpai sekarang tak berintegrasi. mungkin smpai bila2 pun macam ni