08 May 2011

Orang Malaysia yang terbuka



Malaysian Maverick, buku biografi tulisan Barry Wain yang mengisahkan tentang kehidupan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad yang bermula daripada awal kehidupan beliau sampai la ke penghujung karier beliau sebagai Perdana Menteri. Buku setebal lebih kurang 360 muka surat,pada awalnya ditahan oleh Kementerian Dalam Negeri Malaysia sebelum dilepaskan untuk edaran pada April 2010. Lepas ambik masa hampir seminggu nak habiskan buku ni, baru aku sedar betapa susahnya nak train balik diri sendiri untuk membaca lepas hampir setahun habis belajar kat universiti.

Permulaan buku ni agak mendatar dan mungkin mengundang simpati kepada para pembaca - kisah macam mana Mahathir hidup pada awal kehidupan beliau dalam sebuah keluarga yang sederhana. Keinginan untuk menyertai politik, kesedaran tentang kedaifan Melayu pada zaman kehidupan beliau boleh dikatakan jadi pembakar semangat beliau untuk prove himself - lulus cemerlang dalam peperiksaan Cambridge School Certificate sehingga melayakkan beliau melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan, seterusnya terjun ke bidang politik. Zaman awal penglibatan Mahathir dalam politik memang mencabar sebab beliau mempunyai pendirian dan pendapat yang bertentangan dengan pucuk pimpinan UMNO pada masa tu, atau secara spesifiknya Tunku Abdul Rahman. Peristiwa 13 Mei 1969 dan perletakan jawatan Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri Malaysia merupakan turning point dalam karier Mahathir - yang mana cerita kemudiannya banyak berkisar tentang perjalanan karier politik Mahathir dan jugak rakan serta seteru politik beliau.

Banyak perkara dan isu dalam buku ni sebenarnya aku dah pernah baca dalam artikel-artikel kat internet. Sebagai contoh, cerita pasal Tunku Razaleigh give up tanah milik dia di Kuala Lumpur untuk dijadikan tapak ibu pejabat UMNO sekarang, cerita pasal Sultan Johor (Almarhum), cerita pasal skandal Bumiputra Finance, aktiviti spekulasi matawang Pound Sterling oleh Bank Negara Malaysia, cubaan Malaysia untuk memanipulasi harga biji timah di pasaran dunia dan jugak tentang kisah-kisah politik wang dan kronisme yang selalu dimainkan pembangkang. Dari satu sudut, aku rasa macam ahh..takat cerita ni aku pun dah tau sebelum ni. Tapi disebabkan Barry Wain memberikan sumber rujukan berserta cerita yang agak lengkap tentang benda2 yang aku dah tau ni, aku rasa berbaloi jugak la beli buku ni.

Dalam buku ni banyak menceritakan pasal tindakan-tindakan Mahathir yang bertentangan dengan dogma dan kepercayaan orang di sekeliling dalam memenuhi cita-cita beliau untuk memodenkan Malaysia. Sekarang aku dah ada clearer idea berkenaan Mahathir Mohamad - dan sedikit mengujakan bila teori aku sendiri tentang beliau nampak macam ada betulnya. Kalau diselak semula sejarah 13 tahun lepas, semasa reformasi Anwar Ibrahim meledak di Malaysia, macam-macam tuduhan terhadap Mahathir - banyak rasuah, pembaziran, kronisme dalam pentadbiran beliau. Kalau korang baca buku ni, yang ditulis berdasarkan sumber rujukan Barry Wain ni, pada aku agak keterlaluan kalau semua kerugian dan kemusnahan semasa pemerintahan beliau diletakkan ke atas bahu beliau seorang. Aku cuba bayangkan kalau aku sendiri di tempat dia, nak kawal semua benda, nak kawal persekitaran yang dinamik dan penuh dengan provocative elements -  di samping meneruskan cita-cita yang besar merupakan beban yang cukup untuk membolehkan seseorang diberikan antidepressant oleh doktor. Mahathir bukan satu-satunya faktor yang membentuk keadaan politik Malaysia yang fragile pada masa sekarang - tapi tak boleh dinafikan dalam sesetengah perkara Mahathir telah membuat keputusan yang membawa kepada kemudaratan. Kronisme dan rasuah merupakan penyakit politik berjangkit yang gagal ditangani oleh graduan MBBS daripada Raffles College ni.

Teori aku dulu pasal Mahathir - dia seorang doktor, dilatih untuk buat keputusan sendiri dalam banyak perkara, dan keadaan ni terbawa-bawa dalam pembawakan beliau dalam politik. Melalui buku ni aku dapat jawapan yang lebih legkap pasal mengapa beliau begitu degil dan keras kepala dalam membuat keputusan masa jadi Perdana Menteri dulu. Dan kalau korang baca buku ni korang akan nampak perkara sebenar - politik, secara khususnya UMNO memang dari dulu lagi busuk dengan perbuatan orang-orang yang gila kuasa dan incompetent, cuma bezanya berbanding dengan sekarang, orang dulu masih committed dalam menegakkan agenda pembangunan bangsa dan negara, dan Mahathir merupakan salah seorang daripada mereka.

Sebagai akhir kata untuk ulasan buku ni, kata-kata terbaik yang boleh digunakan untuk describe Mahathir ialah quote daripada Prof KS Jomo, rakyat Malaysia yang juga economist yang sekarang berkhidmat dengan UN (aku pernah directly hantar email kepada beliau hahaha, dia reply jugak la dengan jawapan yang ringkas dan straight to the point).

Mahathir was … articulate and … carved a certain niche for himself... Unfortunately, he was sullied by the cronies and sycophants around him and …for Malaysians, who were much more aware of this, there was a great deal of resentment. But I think we would be throwing the baby out with the bath water if we did not recognise his positive contributions.
KS Jomo
 Walau siapa pun Mahathir, apa pun perbuatan dia masa jadi Perdana Menteri - yang pasti bila dia meninggal dunia nanti, semua orang tak kira la kawan yang pernah membodek atau musuh yang lancang mengutuk tetap akan ucapkan takziah atas kematian dia, dan orang tetap akan bercakap pasal yang elok2 tentang beliau lepas beliau mati. 

6 comments:

Republic Aku said...

aku lebih suka buku yang terbaru ...lagi banyak bahan ...

karl said...

Yang terbaru, Doctor in The House tu la. tapi sebab yg tu Mahathir sendiri yang tulis, so gerenti memang bias la buku tu. Tambahan pulak dalam Malaysian Maverick dah cerita pasal Mahathir ni jenis tak mengaku salah.

Doctor in The House tu mungkin kemudian la kot. aku nak habiskan baca buku lain dulu.

Fiq Vertigo said...

interesting.. aku mau babah belikan aku buku ni. :D

karl said...

Fiq: baca la jugak ulasan lain pasal buku ni. tapi pada aku buku ni jujur dlm byk perkara,walaupun mustahil fakta dalam buku ni betul

Orang Akaun said...

aku suka kalau dia maintain jadi PM

karl said...

damage & benefit masa zaman dia agak seimbang.

aku harap malaysia akan ada jugak, satu hari nanti, perdana menteri yang jauh lebih bervisi dan berintegriti daripada yg terdahulu