18 May 2011

May, 13: On Trial

42 tahun dulu pernah berlaku peristiwa hitam pada tarikh yang sama - pergaduhan antara kaum pasca pilihan raya umum. Mungkin lebih tepat pergaduhan Melayu dan Cina di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.


Aku sendiri lahir selepas 18 tahun peristiwa tu berlaku. Masa sekolah tak ditekankan sangat tentang perkara tu dalam buku teks Sejarah. Yang ada cuma setakat cerita daripada cikgu, orang tua, dan jugak bahan bacaan lain daripada internet. Bercerita tentang sejarah, tentang perkara yang terjadi pada masa lampau merupakan beban yang berat sebab pertama sekali kita tak hidup pada zaman tu, kita tak berada dalam suasana yang sebenar. Kalau pun kita berada dalam masa kejadian tu terjadi, persepsi dan cerita kita tetap terbatas pada tahap superficial, sebab mungkin ada fakta lain yang kita tak dapat. Sebagai contoh, kalau satu hari nanti anak cucu korang tanya, betul ke Anwar Ibrahim liwat Saiful Bukhari, dapat ke korang nak bagi jawapan "ya" atau "tak" dengan sesenangnya? Aku rasa tak. Sejarah, kisah sejarah, pulak terlepas daripada unsur bias, unsur mitos, unsur khabar angin. Walau macam mana pun, aku rasa ada baiknya kalau kita sama-sama berkongsi tentang sejarah ni, abaikan je ketepatan fakta - fakta sampingan, sebaiknya tumpukan kepada perkara pokok iaitu pengajaran daripada peristiwa ni.


1969 merupakan pilihanraya umum kali kedua untuk negara Malaysia, sejak Malaysia ditubuhkan pada 1963. Pada masa tu British melepaskan hak pentadbiran kepada rakyat Malaysia - yang terdiri daripada pelbagai kaum, hasil dasar percaturan British semasa Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak berada di bawah naungan British. Sejumlah besar kaum Cina dan India yang masuk ke Tanah Melayu kemudiannya menjadi warganegara, diberikan hak yang hampir sama dengan orang Bumiputera. Keadaan sosial dan politik pada tahun 1960-an dah tentulah berbeza dengan zaman sekarang, dan aku memang pasti semangat kemelayuan, kecinaan, keindiaan jauh lebih tebal pada masa tu berbanding zaman sekarang. Sikap perkauman yang tebal, ditambah dengan pengagihan kekayaan negara yang tak meliputi semua rakyat atau lebih tepat tertumpu pada sekelompok kaum dan orang-orang tertentu, kalau menurut pendapat sesetengah sejarawan keadaan tu la yang menimbulkan ketegangan hubungan antara kaum. Cuma pada aku, "ketegangan hubungan" tu mustahil la melibatkan semua. Sebagai contoh, orang Melayu miskin mungkin akan cemburu dengan tauke Cina yang kaya, tapi adakah orang Melayu miskin akan turut cemburu dan benci terhadap orang Cina lain yang turut hidup dalam kemiskinan? 


Pada 10 Mei 1969 pilihan raya berlangsung. Tetapi pada masa waktu berkempen sebelum tu, isu yang melibatkan perkauman dijadikan modal semasa berkempen. Hal berkaitan Malaysian Malaysia, berkait dengan isu Melayu dimainkan oleh parti-parti politik. Bila membabitkan isu perkauman, isu hak sama rata dan penghapusan hak bumi Bumiputera dimainkan, rakyat pada masa tu yang masih belum berfikiran terbuka akan mudah merasa baran dan marah. Beberapa insiden pembunuhan dilaporkan berlaku membabitkan ahli Umno dan juga Parti Buruh Malaya semasa kempen berlangsung, tapi pilihanraya tetap berlangsung dan akhirnya Parti Perikatan tetap menang, walaupun mengalami kemerosotan bilangan kerusi yang dimenangi. 12 Mei, berlaku perarakan besar-besaran oleh komuniti Cina daripada parti DAP dan Gerakan yang bersifat menghina orang Melayu, yang kemudian dibalas semula oleh orang Melayu UMNO keesokan harinya yang mencetuskan rusuhan yang dikenali sebagai rusuhan 13 Mei 1969.


Rusuhan kaum ni cuma melibatkan Kuala Lumpur dan Selangor. Ada juga laporan yang melaporkan beberapa insiden berlaku di Kedah dan Pulau Pinang tapi yang jelas bukanlah melibatkan seluruh negara. Ada beberapa faktor la yang menyebabkan rusuhan ni cuma berlaku secara localized. Pertama, komunikasi pada zaman tu tak sehebat zaman sekarang yang ada twitter, facebook, youtube dan sebagainya. Cuma ada telefon, telegram, tv. Penyampaian maklumat yang terbatas mungkin menyebabkan cerita pasal rusuhan ni tak tersebar meluas dengan pantas, dan sekiranya tersebar sekali pun tak melibatkan dengan penyebaran provokasi dan elemen hasutan yang boleh menaikkan darah orang. Kedua, populasi kaum pada zaman tu, aku tak ada fakta pasal taburan populasi kaum pada zaman tu macam mana tapi yang pasti mungkin tak meluas macam sekarang. Kalau di bandar besar mungkin Cina ramai, macam kat Kuala Lumpur tapi pada zaman tu kalau kat Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Perlis - mungkin tak populasi kaum Cina dan Melayu tak seramai macam sekarang kat kawasan2 tu. Kebiasaannya makin ramai orang, makin senang nak buat kacau. Kalau dah sikit-sikit, tinggal dekat2 dan banyak urusan melibatkan satu sama lain, takkan nak berparang jugak. Dan ketiga, pendapat yang kontroversi, peristiwa 13 Mei tercetus akibat rancangan huru-hara yang tak lebih setakat untuk membunuh karier politik pihak tertentu. Lepas 13 Mei 1969, Majlis Gerakan Negara dibentuk. Yang jadi Pengarah ialah Tun Abdul Razak. Kenapa tak lantik Tunku Abdul Rahman, bukan ke dia Perdana Menteri pada masa tu?


Walau apa pun sebabnya, kejadian-kejadian yang dilaporkan, sama ada fakta atau auta pada masa tu memang amat mengerikan. Kisah perempuan Melayu yang mengandung kena toreh perut sampai keluar janin, cerita pasal orang Melayu kena bunuh ramai-ramai dengan samseng Cina dalam panggung wayang, pasal orang Cina kena pancung dengan parang terbang, pasal orang Melayu kena bunuh pastu siap kena tuang cat merah atas mayat dia. Cerita - cerita menakutkan. Malah dalam keadaan huru hara tu, ada tuduhan terhadap pihak tentera yang terdiri daripada Rejimen Askar Melayu bertindak bias malah buat naya kat orang Cina. Cerita-cerita ni - sama ada betul atau tak, dah jadi tak penting. Waktu kacau bilau macam tu, huru hara terjadi dan orang berbunuhan sesama sendiri. Tak ada mangsa dan penjahat, setiap orang dah masuk syaitan dalam badan dan mendorong dorang buat perkara yang tak sepatutnya. Kalau betul pun setiap apa yang berlaku - takde ape yang boleh dibuat.


Dalam masa yang sama dalam politik, ada yang dapat laba daripada kejadian ni. Dr Mahathir yang lantang bersuara pasal orang Melayu, semenjak Singapura dalam Malaysia lagi, kemudian jadi hero Melayu selepas 13 Mei. Dr Mahathir menghantar surat terbuka kepada Tunku Abdul Rahman yang mengkritik kegagalan Tunku dalam menaikkan taraf hidup orang Melayu selepas merdeka, disamping mengatakan Tunku pro Cina. Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri Kedua, selepas Tunku Abdul Rahman "bersara" atau mungkin sedikit keras, meletakkan jawatan pada tahun 1970. 


Apa yang aku belajar dari peristiwa ni? Kalau korang nak bercakap pasal kesaksamaan kaum, pembahagian kekayaan negara secara sama rata, atau polisi pecah dan perintah - mungkin perkara tu betul, tapi pada aku itu sangat superficial dan bullshit, walaupun betul. Kesaksamaan kaum, selagi kita mengenal sesama sendiri dengan perbezaan Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, kita takkan dapat sentiasa saksama. Pergi lihat ke Indonesia, tak kira anda Jawa, Mendailing, Bugis, Cina, Pan Asia - semua pakai nama yang beridentitikan Indonesia, bertutur dalam bahasa Indonesia, mengaku diri sebagai orang Indonesia. Pembahagian harta secara sama rata, tengok USSR yang runtuh walaupun guna sistem komunis. Polisi pecah dan perintah, memang wujud malah masih menghantui kita sampai hari ni, parti-parti politik semuanya berdasarkan kaum. Dan takde sape nak betulkan keadaan sebab keadaan macam ni mungkin dikira menguntungkan buat sesetengah golongan yang berfikir guna kepala takuk. Paling penting daripada peristiwa ni - jaga emosi. Sebab emosi lah yang mendorong semua orang naik gila, malah mungkin sampai satu tahap jadi zombie lalu memudahkan diri dimanipulasi dengan provokasi. Pemikiran rasional perkara paling asas untuk memastikan keharmonian.