03 April 2011

Sungguh sungguh

Nak belajar, belajar sungguh sungguh. Jangan main-main, jangan skor pointer @ markah paras hidung. Kalau markah penuh 100, dapatkan semua 100 markah. Hafal semua fakta yang patut kena hafal, banyakkan latihan untuk jadikan diri mahir. 

Nak jadi baik, jadi baik sungguh sungguh. Jangan waktu pagi jadi baik, waktu malam jadi setan. Jangan hari ni baik, hari esok jahat. Buat baik pada semua orang, jangan kacau hidup orang. Jangan cari musuh. Sebarkan kebaikan pada diri sendiri, pada keluarga, pada kawan kawan, pada jiran, pada orang keliling. Biar orang baling tahi pada kita - biar kita letak benih bunga pada tahi tu biar tumbuh bunga yang kemudian kembang mengharum di keliling kita.

Nak jadi menteri, jadi menteri sungguh sungguh. Menteri tanggungjawab besar - urus kementerian, jalankan dasar, cadangkan dasar - untuk kesejahteraan rakyat dan negara. Jadilah menteri yang amanah, jangan ambil rasuah. Jadilah menteri yang kerja kuat kerja, yang buat keputusan terbaik untuk semua. Jangan penuhkan akaun bank dengan rasuah dan penyelewengan, di dunia terlepas di alam lain akan datang balasan.

Nak kerja, kerja sungguh sungguh. Kalau kamu petani, bercucuk tanam lah dengan sungguh sungguh - supaya hasil tanaman cukup dan kita semua tak kebuluran. Kalau kamu pekerja kontrak buat bangunan, buat jambatan maka kerahlah tenaga kamu bersungguh sungguh - supaya bangunan siap, tahan lama dan dapat tampung murid murid belajar kalau bangunan itu sekolah, dapat menahan hujan panas dari menimpa keluarga kalau bangunan yang kamu bina itu rumah. Kalau kamu doktor kerjalah sungguh sungguh, supaya pesakit yang datang mengharap bantuan kamu dapat kamu bantu seupaya kamu yang boleh.

Nak jadi jahat - jadilah jahat sungguh sungguh. Jangan jadi macam PEKIDA atau Double Seven yang berani pukul Melayu je, jadilah macam Yakuza atau Mafia yang jadi samseng seluruh dunia. Buatlah bisnes money laundering, berniaga senjata berat, jual manusia dan segala kejahatan yang mendatangkan laba berbilion-bilion - supaya kelak bila kamu diseksa malaikat Zabaniah nanti kamu puas sebab dapat kumpul harta dan enjoy sampai puas kejahatan yang kamu buat - jadi samseng kampung pun masuk neraka, jadi Mafia pun masuk neraka, baik jadi Mafia.

Nak jadi artis, jadilah artis sungguh sungguh. Jangan masuk Akademi Fantasia, MyStarz LG, Malaysian Idol, menyanyi kat pentas dua tiga bulan lepas tu jadi DJ radio. Menyanyilah, sebarkan suara kamu ke Indonesia, Singapura, Hong Kong, Taiwan, Jepun, Amerika, UK, Vietnam dan seluruh dunia. Jadilah artis yang dapat jual berjuta-juta album supaya kamu jadi kaya - bukan setakat jadi penyanyi sengkek yang lahir dari ketamakan tauke syarikat penyiaran yang cuma nak buat untung.

Kalau kamu mahu jadi ibu atau bapa, jadilah ibu bapa sungguh sungguh. Nikah, kahwin kemudian buatlah anak ramai-ramai. Jangan buat anak dekat dataran Merdeka, dekat dalam kereta, dekat dalam tandas, dekat air terjun, dalam rumah sewa - kemudian bila Tuhan tiupkan roh ke dalam rahim kamu, kamu jaga cukup 9 bulan tapi akhirnya kamu buang anak kamu dalam lubang jamban. Kalau taknak anak, sungguh sungguh lah usaha supaya kamu tak dapat anak - jangan nikah, atau masa kamu birah dan libido kamu memuncak - pakai la kondom, spermicide, atau kalau kamu rasa tak puas bila pakai kondom pakai la cara lain - vasectomy, pancut atas perut, pancut siling atau apa2 cara la boleh untuk elakkan sperma bercantum dengan ovum.

Kalau kamu mahu jadi bangsat - jadilah bangsat sungguh sungguh sampai kamu  puas menjadi bangsat. Tapi  jangan biarkan kebangsatan kamu menyusahkan orang lain. Jadilah perompak, perogol, taik judi, mat rempit - dan bila kamu dah puas dengan kebangsatan kamu tu - gantung diri atau telan paraquat - dan Tuhan akan daftarkan kamu selama-lamanya di Inferno. Jangan menyusahkan orang - menyerah diri, membiarkan diri dihukum oleh mahkamah, yang kemudian akan membuatkan kamu dihumban ke penjara dan orang lain terpaksa tanggung makan minum kamu, terpaksa sediakan ustaz untuk beri tunjuk ajar pada kamu sedangkan kamu sendiri memilih jadi bangsat, terpaksa sediakan tempat tidur, makan minum untuk kamu. Berambuslah dari dunia dengan cara tak menyusahkan orang, tak perlu takut dilaknat sebab kamu memilih untuk dilaknat.

Sekian

2 comments:

serenity said...

lulz. nak hidup bersederhana katanya

karl said...

sederhana tu, bagi aku alasan untuk elakkan diri dari jadi rajin tapi tak nak dituduh malas