23 January 2011

Wajibkan beg udara? Just back to basic laa

Tahun depan semua kenderaan kecuali pacuan 4 roda diwajibkan supaya memasang beg udara. Klik kat sini untuk baca.

Malas nak cakap banyak. Sebenarnya punca utama kemalangan jalan raya, tak lain tak bukan sebab sikap pengguna la. Tapi mungkin peel dan perangai pemandu & pengguna jalan raya kat Malaysia ni susah betul nak diubah, jadi kerajaan memilih untuk memperkenalkan undang2 yang bakal membebankan pengguna. Syarikat automotif mustahil akan tunduk pada arahan kerajaan, sebab memang ternyata kerajaan kita ni pro kapitalis. Sebab itu peniaga bebas naikkan harga barang,sebab akan rakyat disuruh berjimat cermat oleh kerajaan. Sebab itu jugak la GST bakal diperkenalkan, ada orang cakap GST dah pun dimulakan pun, aku tak sure jugak la betul ke tak. Sebelum ni, tali pinggang keledar diwajibkan dipasang kat belakang kereta, tapi apasal kat dalam bas ekspress tak diwajibkan? Jawapannya senang je - nak jaga hati taiko2 dan tauke syarikat bas la, apa lagi.

Kalau betul la nak kurangkan risiko kematian akibat kemalangan, aku nak cakap macam ni jela..back to basic. Sifat kenderaan-kenderaan buatan Malaysia ni, mematuhi standard keselamatan tak? Cuba tengok video kat bawah ni (video ni dah 4 tahun lebih dalam Youtube), pastu pikir sendiri la macam mana.

1 comment:

Mknace said...

:) :) :)
apa pun kena balik ke sikap jugak bro
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited