28 January 2011

Scientology

Untuk kamu agama kamu dan untuk aku agama aku

Kebanyakan manusia menganut kepercayaan yang diturunkan daripada orang yang menjaga dorang sejak dari kecil. Aku sendiri dilahirkan dalam keluarga Muslim, kedua-dua mak dan abah aku orang Islam, maka aku pun jadi Islam. Orang yang beragama Kristian, Buddha, Hindu, Sikh dan bermacam anutan lain selalunya mewarisi kepercayaan mereka daripada ibu bapa dorang, serupa macam aku la jugak. Aku cuba bayangkan kalaulah aku lahir dulu, mak abah aku Kristian, atau pun Buddha, kemungkinan besar iktikad dan akidah aku pun kuat menyokong ajaran Kristian atau pun apa-apa anutan lain. Kalau aku berasa beruntung sebab dilahirkan sebagai Muslim, mesti orang lain, yang dilahirkan sebagai penganut ajaran-ajaran lain pun berasa lebih kurang macam aku. Aku terbayangkan orang-orang sekitar negeri aku bekerja sekarang - yang jenis duduk dalam hutan, hidup nomad, tak pernah dengar atau kenal siapa Rasulullah, tak pernah tau adanya Al Quran, tak pernah dengar apatah lagi menyebut kalimah "La ila haillah", dari sejak lahir sampai la masuk dalam tanah, adakah dorang akan dilontar terus ke neraka, atau pun masa di padang Mahsyar nanti dorang akan menuntut daripada orang-orang Islam yang kenal Rasulullah, tahu isi kandungan Al Quran dan tahu ucapan "lailahaillah" tu penentu antara neraka atau syurga, bahawa orang-orang Islam ni tak pernah berusaha menjelajah segenap pelusuk bumi ni untuk mencari mereka dan mengkhabarkan tentang pentingnya mengenal Allah dan Islam. Aku percaya Allah Maha Adil, dan keadilan itulah yang akan menentukan nasib setiap manusia nanti, tanpa berlaku sedikit pun penganiayaan.

Mari bercerita pasal anak Tom Cruise, Suri. Suri dilahirkan oleh Katie Holmes, isteri Tom Cruise. Dorang laki bini menganut fahaman Scientology.



Suri dan ayah dia, Tom Cruise. Punya serabai rambut, dah jadi tak comey


Masa dah suntuk, dan aku nak tidur. Baiklah, kali ni aku update style Dr Mahathir

- Scientology merupakan suatu konsep kepercayaan/anutan yang diasaskan oleh L. Ron Hubbard, seorang penulis science fiction dari USA.

- Antara isi kandungan ajaran Scientology ialah

(a) Manusia merupakan makhluk yang hidup kekal abadi yang terlupa asal usul dorang

(b) Kalau dalam Islam solat itu tiang agama, dalam Scientology perkara asas dalam ajaran tersebut ialah auditing iaitu sesi kaunseling di mana para penganut Scientology akan cuba mengingat balik perkara-perkara lepas, yang mungkin menyakitkan dorang, atau yang membuatkan dorang rasa bersalah dengan tujuan untuk membebaskan diri dorang daripada ingatan-ingatan yang lampau.

(c) Roh manusia digelar dengan istilah 'thetan', iaitu merupakan makhluk asing yang terperangkap dalam badan manusia. Apabila manusia mati, itu bermaksud thetan tu dah bosan untuk duduk kat dalam badan manusia tu dan thetan tu semua akan balik ke landing station yang terletak di planet Zuhrah sebelum dihantar semula ke bumi di kawasan luar pesisir California, USA.

(d) Ajaran Scientology mempunyai beberapa peringkat yang digelar Operating Thetan (OT). Ada 15 level OT dalam Scientology, dan di setiap peringkat sedikit demi sedikit knowledge dalam Scientology diturunkan kepada pengikut-pengikut Scientology tuh.

(e) Penganut Scientology digesa supaya memutuskan hubungan dengan keluarga dan kawan2 yang menolak fahaman Scientology.

(f) Pusat ajaran Scientology digelar sebagai Church, menunjukkan adalah dicedok jugak ciri-ciri ajaran Kristian. Scientology jugak percaya kepada kelahiran semula, sama macam konsep Hindu.

(g) Para pemimpin tertinggi dalam Gereja Scientology kerap mengambil tindakan undang-undang ke atas individu dan pihak yang mengkritik ajaran Scientology.

Secara peribadi, pada aku Scientology ni lebih kurang macam kes Ayah Pin la, ajaran sesat. Kat USA ajaran ni diiktiraf sebagai agama, tapi kat France, UK dan Jerman, Scientology tak dapat status agama oleh pihak berkuasa di negara-negara tersebut.

No comments: