31 January 2011

Random

Jam 12:04 malam. Aku mengadap laptop lagi. Banyak benda nak ditulis, tapi tak terluah. Mata letih, badan pun sama kesan jet lag (flight 2 jam boleh jet lag ke, kah kah kah), tapi tak leh nak tido lagi. Esok masuk kerja pukul 8, subuh pukul 5:20 pagi. Oh ya, aku baru balik dari kampung. Mak aku dah masih lagi macam keadaan 2 minggu yang lepas, cuma sekarang tak lagi bergumpal dan bergelut dek rasukan. Flight pergi balik RM 1k, cuti tahunan dah tak boleh apply sebab aku dah guna in advance 10 hari masa bercuti selama 2 minggu dulu. Duit dalam bank ada lagi, nasib aku bujang. Kalau dah kahwin senak la nak hidup ngan total amount duit dalam bank sekarang.

Tadi masa kat boarding lounge aku sempat beli Gardenia Scotchbutter, Delicia + Twiggies. Untuk makluman kat Sarawak, maaf, kat Sibu, memang sangat susah dan hampir mustahil nak jumpa roti bercop halal Jakim. Jadi aku borong la, tak banyak pun, cukup la supply sampai roti2 tu expired. Lepas tu beli suratkhabar Mingguan Metro, Harian Metro versi Ahad. Tak style langsung baca Metro, kan? Pada aku Utusan, Berita Harian, Harian Metro masih relevan. Sebab dalam surat khabar ni aku boleh tau berita kemalangan, siapa yang kena rompak minggu lepas, kat mana negeri selalu keluar berita bayi kena buang, kat negeri mana banjir sekarang. Maklumat2 ni aku tak boleh dapat kat dalam Harakah atau Suara Keadilan. Cuma malangnya berita-berita tentang masyarakat marhaen macam tu sikit sangat isinya, selebihnya isi dalam surat-surat khabar tu tak boleh pakai. 

Kat DUN Tenang BN menang majoriti 3000+. Tahniah kepada BN. Ada blogger pro-Pakatan Pembangkang cakap dorang kalah sebab hujan - pengundi BN je dapat naik bot, pengundi PAS tak dapat naik bot pergi mengundi. Ada yang menyindir calon BN gemuk, nanti cepat mati, bila Adun mati banyak projek masuk kawasan sebab boleh ada pilihan raya balik. Kelakar melihatkan telatah orang politik ni. Dah kalah, kalah la. Kalau betul orang kat DUN Tenang dah meluat dengan BN, aku pasti PAS tetap akan menang jugak walaupun banjir. Dah kalah, kalah la. Baik tutup mulut kalau tak nanti orang baling batu. Walaupun digembar gemburkan calon BN kali ni tak disukai oleh geng2 UMNO kat Tenang, malah didakwa cuai semasa bertugas sebagai penjawat awam, orang kat Tenang tak ambik pot dan dengan rela memilih calon BN. Pada aku kalau orang Tenang sokong Pas pun, apa la sangat boleh dibuat Cikgu Mala tu dalam sidang DUN nanti, silap hari bulan langsung tak masuk projek langsung kat Tenang. Baiklah dorang sokong BN. Lain la kalau kat Selangor, Kedah ke, Pakatan Pembangkang jadi kerajaan, jadi baguslah sokong calon Pakatan Pembangkang sebab kalau sokong calon BN, nanti dorang tak dapat projek. Simple logic & precise calculation, aku tak rasa orang Tenang bodoh bila dorang pilih calon BN.

Aku yang terputus hubungan dengan berita-berita global bulan Januari ni dapat tau kerajaan pemerintah di Tunisia dah digulingkan melalui demonstrasi, begitu jugak dengan Mesir. Revolusi = kebaikan? Pada aku baik atau buruk tu, kena dilihat pada keseluruhan proses revolusi tu. Sebagai contoh, katakanlah kerajaan Malaysia sekarang berjaya digulingkan secara paksa melalui revolusi seluruh rakyat marhaen baik pelajar, petani, pekerja hospital, tentera dan polis (kepada Special Branch atau SKMM yang terbaca blog aku, ni contoh je, jangan bengap sangat)..maka kita boleh buat  perbandingan. Katakanlah harga Sos Cili Kimball sebelum revolusi berharga RM 2.90, lepas revolusi berlaku harga Sos Cili Kimball yang sama turun ke harga RM 1.10..maka revolusi yang berlaku tu sesuatu yang bagus, harga barang makanan turun. Tapi katakanlah lepas revolusi berlaku, harga sos cili yang sama naik harga sampai RM 29.00..maka celakalah revolusi itu dan akan ke nerakalah sekalian bajingan yang menganjurkan revolusi kepala tahi itu. Revolusi Iran sebagai contoh, berjaya menggulingkan Shah Iran yang kejam malah berjaya membangunkan Iran walaupun mengalami sekatan ekonomi antarabangsa, maka revolusi Iran boleh la dianggap berjaya. Reformasi 1998 akibat pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim, hasilnya 10 tahun kemudian parti-parti yang duk membangkang pemerintah berjaya berkuasa di 4 negeri, maka reformasi (boleh jugak dikatakan revolusi cuma pada skala yang lebih kecil) tu berjaya memecah monopoli sebuah pakatan parti yang dah memerintah sejak sekian lama. Bagusnya ialah rakyat dapat merasa style kepimpinan baru, dan monopoli pemerintahan dapat dipecahkan. Kalau dulu kerajaan BN kat Selangor contohnya, duk bagi makan kroni-kroni BN, bila PKR, PAS, DAP berkuasa pulak, maka kali ni kroni-kroni PKR, PAS dan DAP pulak yang dapat makan. Jadi secara langsung, kekayaan dapat dibahagi dengan sama rata kepada semua orang..maksud aku orang politik la, orang-orang yang kaki bodek pemimpin2 parti politik. Orang-orang biasa, rakyat marhaen, yang pergi kerja pukul 8 pagi balik 5 petang macam tu la jugak. Padanlah muka rakyat biasa, siapa suruh jadi orang rajin, orang yang beriman, orang yang tak makan rasuah, kan dah hidup susah. Nak jadi kaya kena la menipu, sama ada menipu orang untuk naik jadi pemimpin politik ataupun buat naya kat orang dengan jadi peniaga besar, taikun besar dan suka-suka hati naikkan harga barang. Itulah cara hidup demokrasi, semua orang bebas buat apa saja, bebas berbuat zalim. Kezaliman boleh dilindungi dengan mencipta undang-undang sendiri, undang2 manusia gerenti banyak loophole, boleh diadjust untuk menganiaya sesetengah kelompok dan memberi kelebihan pada sesetengah kelompok. Yang kuat yang pandai jadi durian, yang bodoh jadi timun. Maka jadilah manusia sekalian yang dijadikan sebaik-baik kejadian oleh Allah, tak lebih daripada monyet-monyet yang berjaya akibat survival of the fittest bak kata Charles Darwin. 

Merapu dah banyak. Nanti tak bangun subuh, tak pasal berdosa sebab update blog sampai bangun subuh pun lambat. Off.

2 comments:

MATAHARI said...

jadi,reformasi berlaku kat malaysia, tetap sama, ye dak,ahli politik masing2 ada lubuk kepentingan sendiri. tolak depan belakang tepi pun kita tetap para survivor yang mencari paksi berdiri untuk diri kita sendiri, yang macam kat tunisia tu.

karl said...

kalau boleh aku nak bisikkan pada setiap manusia kat negara ni, kerja kuat, cari jalan untuk cari duit banyak2, supaya kita tak bergantung pada munafik2 politik.

maaf terpaksa bagi berbau racist. cuba tengok golongan yg bermata sepet. serba serbi tak dibantu, tapi sebab mereka berusaha kuat dan dpt mengumpul kekayaan sendiri, mereka tak taksub dan tak mudah dipermainkan orang politik