29 December 2010

Sihir, santau, skizofrenia, psychoses, ehsan, khianat, birokrasi

Ape yang ada dalam kepala aku sekarang?

"Kalau berdasarkan tanda-tanda, ada kemungkinan wujud unsur sihir," Ustaz Mahmud, yang merawat emak dan abah semalam.

"Pasanglah ayat-ayat rukyah kat rumah," Hajah Z.

"Baca sendiri Quran lagi baik, kalau pasang CD nanti pesakit mudah diserang balas," Cikgu R.

"Ni bukan santau ni, takde batuk-batuk pun," Abang Lif, sepupu aku.

"Pasang je, tak payah kuat sangat," Ustaz Mahmud.

"Masih awal lagi nak dipastikan, saya tak boleh nak bagi diagnosis, tapi ada kemungkinan skizofrenia," Dr A, yang mengaji perubatan menggunakan kitab perubatan yang tak ada istilah Tuhan, Jin, Syaitan atau Malaikat.

"Sabarlah, banyakkan amalan. Mak Teh kamu tu, 18 tahun tahu..berubat sana sini, buat macam macam amalan, sekarang Alhamdulillah dah lega." Pak Teh bagi semangat.

"Mintak transfer," Abah, Mr N, Khir, Pak Busu, Puan Siti.

"Bla bla prosedur bla bla kerja dulu sebulan dua bla bla bos je yang boleh lobby you bla bla kena tunggu bos balik bla bla you simpan dulu bla bla you datang kerja dulu," Mr N. Takpela, aku faham, sebab bukan mak engkau yang sakit kan,yang sakit sekarang mak aku. Bukannya mak aku yang lahirkan kau, yang bertarung nyawa, tanggung risiko bersalin melahirkan aku 23 tahun lepas.

"Amacam, ok ke?" Madam A tanya aku. Tersengih sumbing, aku jawab, "Tidak ok,"

"Kasi sabar la banyak2. Sekarang siapa pun tarak boleh tolong sama kita, Tuhan juga tempat mahu minta tolong," aku dah lupa brader ni, tapi dia aku jumpa bersama mak dia kat luar operation theater Hosp Kuala Lumpur tahun lepas. Brader ni berbeza akidah dengan aku.

Jam 6:12 petang, waktu kebiasaan gangguan bermula lepas Asar sampai la ke Maghrib. Aku pulak sekarang, 1228 km daripada rumah. Tak tau lagi dapat balik semula ke tak besok. Hanya pada Engkau Ya Allah aku memohon keselamatan ahli keluarga ku, Allahuakbar..

2 comments:

yanayo said...

berat mata memandang berat lagi bahu memikul... semoga semuanya baik2 belaka.. amin....

karl said...

terima atas doa Yana. doa..satu perkara yang amat bernilai dan amat diperlukan buat masa sekarang