15 December 2010

Sayap Exodus

sayap exodus tu apa dik?? -sharifah nor

Self titled entry, hehehe. Terima kasih kepada kak Sharifah, dah lama sebenarnya tunggu orang tanya soalan tu.

Sayap Exodus ni nama kedua blog ni lepas nama Boss. Boss merupakan nama panggilan aku masa kat sekolah asrama dulu, masa berlakon (deng, need to open this story :S) dalam drama/lakonan kat sekolah sempena minggu orientasi, aku bawak watak Big Boss, samseng yang suka buli budak, LOL. Then after the orientation week ended, I carried the name all along the period during my school time. Cuma lepas tu nama tu dipendekkan - jadi Boss jela.

Sebenarnya aku pun dah lupa kenapa aku tukar nama blog ni jadi Sayap Exodus. Hahaha. Tapi sebenarnya mungkin sebab bila aku gunakan nama ni - dapat menggambarkan diri aku yang sebenar - individu yang separa serius, ada masa boleh jadi orang yang poietic, tapi kebanyakan masanya sebagai sorang yang membosankan dan separuh serius =.=' Macam tu la.

Ok la, maksud Sayap Exodus. Sayap bermaksud organ badan yang digunakan untuk terbang & bergerak ke tempat lain. Dalam konteks maksud blog ni, "sayap" ni merujuk sebagai suatu alat la. Exodus, kalau ditanyakan kepada Google, membawa kepada pelbagai maksud. Exodus merupakan salah satu daripada nama kitab-kitab Taurat (baiklah aku kena jelaskan kat sini. Kitab Taurat yang turun kepada Nabi Musa tu dalam bentuk sebuah kitab je, tapi versi agama Yahudi hari ni beriktikad/percaya Taurah terdiri daripada 5 buah kitab - Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers dan Deutronomy). Kemudian satu lagi maksud, exodus bermaksud penghijrahan Bani Israel secara beramai-ramai daripada Mesir, melalui Laut Merah bersama-sama Nabi Musa. Untuk konteks maksud blog ni, exodus ni pada tafsiran aku, penghijrahan, penglahiran, penzahiran emosi, pandangan atau apa2 je dari dalam kepala otak aku ke dalam blog ni. Atau mungkin lebih tepat, escapism. Aku ni sebenarnya suka membebel, suka mengkritik..jadi bila takde orang yang nak dibebel atau dikritik, i turn on my laptop then start blabbering in my blog. Atau pun kalau ada idea atau pengetahuan yang aku nak share, aku tulis kat sini. Nak lepas geram pun kat sini. So senang cerita Sayap Exodus (mengikut konteks tafsiran aku sendiri la) - platform untuk escapism buat diri aku sendiri. Sebab bila dah tulis something dalam blog, aku rasa lega dan kurang sikit serabut dalam kepala. Hahaha.

Jadi begitulah lebih kurang :)

2 comments:

Sharifah nor said...

oh..gitu..sebab apa yg kpah pernah dengar..exodus tu berkaitan dgn yahudi..skrg dah faham lah..

karl said...

bergantung kepada cara kita gunakan, konteks apa :)

Contoh mudah:

Gampang

Bahasa Indonesia: Mudah, senang
Bahasa Melayu : luar nikah aka bastard

Butuh

Bahasa Indonesia: Perlu
Bahasa Melayu (orang Utara): hehe, segan lak nak tulis