09 December 2010

Pembendaharaan kata Melayu

Entri yang mungkin membosankan. Aku faham, kalau kat sekolah pun tak ramai yang suka subjek Bahasa Melayu ni. Aku pun tak berapa suka sebenarnya, tapi bahagian yang aku tak berapa suka bila kena belajar bab2 kata nama am, kata nama adjektif, kata nama khas, bab2 tatabahasa (grammar) aku tak berapa ngam. Malah aku pernah fail ujian Bahasa Melayu masa form 2 sebab cikgu aku masukkan 100% soalan yang berkait dengan tatabahasa.

Tapi aku suka bila belajar bab2 maksud perkataan, bab2 ayat2 tersirat. Bahasa Melayu ni walaupun banyak influence daripada bahasa Sanskrit dan bahasa2 penjajah tapi bahasa Melayu ni tetap unik, ditambah pulak dengan ciri budaya melankolik masyarakat Melayu ni yang turut diterapkan dalam gaya penulisan bahasa jadi rasa seronok bila membaca. Kalau dulu medium perantaraan yang digunakan untuk menulis bahasa2 berbunga dan ayat2 indah ni selalunya sajak, syair, gurindam..zaman pasca merdeka medium tu turut diambil alih oleh lirik2 lagu dan jugak penulisan moden, kalau dalam dunia penulisan ada Allahyarham Usman Awang, A Samad Said, dalam bidang penulisan lirik pulak ada orang2 macam M Nasir, Allahyarham Rosli Khamis, S. Amin Shahab.

Ok la, sebenarnya yang kat atas tu intro je, apa yang aku nak kongsi dalam entri kali ni perkataan2 Bahasa Melayu yang jarang digunakan dalam urusan rasmi tapi mungkin korang pernah jumpa dalam lirik lagu, dalam novel, cerpen atau pun kat manuskrip Melayu lama. Maksud-maksud diperoleh melalui rujukan di laman web Dewan Bahasa dan Pustaka @ Pusat Rujukan Persuratan Melayu

Perkataan                     Maksud

Pawana                          angin, bayu

Pawaka                         api

Suluk                             1. mengasingkan diri 2. tasawuf

Sirna                              hilang, lenyap

Kirana                            indah

Nyali*                            hempedu

Naksir                            berkehendak

Kisikan                           bisikan

Talun                              gema

*Perkataan nyali biasanya digandingkan dengan perkataan kecil atau besar. E.g nyali kecil bermaksud penakut, nyali besar bermaksud berani

Amacam, familiar tak dengan perkataan2 nih? :D

2 comments:

aliaaroslan said...

ada jugak beberapa yang aku tak pernah dengar, jauh sekali terbaca. hampeh sungguh "malay grammer" hamba..

karl said...

rilek la kak, memang perkataan2 ni jarang pakai pun zaman skang, hehe