11 December 2010

Mahkamah Kangaroo..*toink toink toink*

KUALA LUMPUR Dis 9 – Imej Malaysia di mata masyarakat antarabangsa tercalar di bawah kerajaan Umno-Barisan Nasional apabila mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen dilabel sebagai ‘mahkamah kangaroo’.


Gelaran itu yang diberikan oleh anggota bebas parlimen Australia, Senator Nick Xenophone susulan usaha jawatankuasa itu untuk menggantung Ketua Oposisi Datuk Seri Anwar Ibrahim tanpa dipanggil pembelaannya berkaitan isu Apco- 1Malaysia-One Israel.

Semasa mengadakan sidang media di lobi parlimen bersama Anwar semalam, Xenophone berkata beliau mendapati keengganan jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Yang Di Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia untuk membenarkan Ketua Oposisi itu mempertahankan dirinya adalah suatu yang amat mengejutkan.

“Saya sedar akan kewujudan jawatankuasa ini kerana saya tahu di Senat kami pun terdapat jawatankuasa yang sama. Saya amat terkejut dan hairan anda mempunyai sebuah jawatankuasa yang tidak membenarkan anggota dewan yang dituduh tidak diberi peluang untuk membela diri.

Petikan dari Harakah Daily



Hmm, mahkamah kangaroo? Apasal pulak ada gelaran mahkamah kangaroo?

Baiklah, mari belajar sejarah dan jugak sedikit biologi. Kangaroo merupakan sejenis binatang yang terdapat di benua Australia, yang kebiasaannya bergerak dengan cara melompat daripada satu tempat ke satu tempat.

Pada suatu masa dulu kat Amerika, sistem kehakiman kat sana agak sucks. Gaji sesetengah hakim dibayar berdasarkan berapa banyak denda diperoleh hasil bayaran orang yang tertuduh. Senang cerita, makin banyak perbicaraan maka makin ramai la orang kena denda, lalu makin banyak la income hakim time tu. Jadi dorang tak berapa kisah pasal keadilan, dorang fikir pasal nak banyakkan perbicaraan je. Sikap hakim yang dengan cepat menjatuhkan hukuman dan menjalankan perbicaraan demi perbicaraan sebanyak yang mungkin diibaratkan macam kangaroo la, dalam erti kata lain lompat ke perbicaraan yang lain, lepas tu kejap je melompat ke perbicaraan lain pulak...hahaha. Kat situ la datangnya istilah mahkamah kangaroo ni.

Dalam konteks zaman moden sekarang, mahkamah kangaroo digunakan untuk menyifatkan sesebuah perbicaraan atau mahkamah yang tak jujur, dibayangi dengan penipuan atau rasuah, keputusan boleh diubah atau diketahui/dijangka sebelum sidang perbicaraan berakhir. Jadi itulah maksud ahli parlimen Australia tu, maksud dia mahkamah Malaysia ni takde integriti la.

Kalau nak bukak cerita pasal sejarah kehakiman negara ni, aku cerita secara ringkas jela..sebenarnya zaman 60-an, 70-an, awal 80-an dulu sebenarnya sistem kehakiman Malaysia tak la diperlekehkan sampai ke tahap ni. Nak2 pulak zaman ada ketua hakim yang tegas macam Tun Salleh Abas, yang bertegas bahawa keputusan pengharaman UMNO pada 1988 oleh Allahyarham Hakim Harun Hashim adalah muktamad. Orang tua yang keras kepala tu telah membangkitkan kemarahan Tun Mahathir, last2 Tun Salleh Abas dengan beberapa orang lagi hakim diberhentikan atas tuduhan salah laku. Maka bermulalah episod hakim boleh diatur, keputusan boleh diadjust..sila refresh balik memori anda berkenaan kes video VK Lingam dan Tun Mahathir berkenaan pengaturan hakim dalam perbicaraan bagi membolehkan peguam tersebut menang kes.

Jadi betul ke tak apa yang ahli parlimen Australia tu kutuk sistem mahkamah kita, benda tu kita masing2 boleh fikir sendiri. Secara peribadi, memang aku tak suka la dia cakap macam tu, apahal pulak nak kutuk2 sistem negara orang, jaga negara sendiri dah la. Tapi gasak dia la, malas nak dilayan. Itu pendapat dia, selagi dia tak campur tangan hal negara kita so takyah layan la. Dia punya mulut, macam mana nak tutup, kalau rakyat Malaysia boleh la senang2 nak di-adjust biar kena ISA, tak pun letak dadah 2 kg dalam beg dia pastu tangkap, hukum gantung.

No comments: