16 December 2010

Blues Demam

Tadi pukul 1:30 pagi tadi aku pergi ke Emergency & Trauma Dept, bawak housemate yang demam. Macam teruk sangat je bunyinya. Boleh la cakap macam tu. Mamat tu tadi sejak balik kerja tengah hari tadi, tidur je. Makan tidak, minum air pun tak. Lepas tu dekat pukul 1 pagi tadi tersandar kat atas sofa, menggeletar semacam je. Tah ape masalah tah, banyak kali dah aku suruh togok air masak tak minum2 gak. Last2 aku bagi gelas yang dah isi air, baru nak minum. Cibai betul ingat aku orang gaji ko ke? Hahaha jahat betul aku. Yela aku faham, tengah sakit, susah nak minum. Nak makan pun takde selera. Jadi aku bersama kawan aku lagi sorang bawak la mamat nih pergi hospital, takut kang dibuatnya fit (kejang sawan) pasal kepala panas kang lagi haru.

Pagi tadinya aku dengan sorang staff dah tolong bawak member aku yang sorang lagi tu pergi jumpa doc. Infuse air untuk hydration, dekat sejam jugak la. Yang mamat yang aku cerita ni pun sama gak la tadi, infuse air gak. Doktor kat E&T tadi doktor yang sama jugak, pagi tadi yang infuse air kat member sorang lagi tu dia gak. Peh, tabahlah kamu yek doc, bapak letih kerja. Start pukul 1:50 pagi tadi, aku pergi check tadi pukul 2:50 pagi tengok banyak lagi baki air. Aku pergi tido la kat surau, mengantuk sial dah la tadi kerja, balik kerja main online game hahaha. Pastu pukul 5 pagi tadi dah settle, mamat tadi pergi surau kejut aku.

Aku malas nak merungut lebih2 pasal mangkuk member aku yang degil ketegar tak nak minum air tu walaupun aku dah suruh banyak kali, cuma aku nak cerita sikit pasal demam. Demam ni sebenarnya bukan penyakit, tapi tindak balas badan kita terhadap jangkitan kuman. Kadang2 bukan kuman je, makanan, ubat-ubat pun ade sesetengah boleh menyebabkan demam. Jadi yang paling penting masa demam ialah air dalam badan kita. Air ni, meh sini aku nak bagitau, mempunyai specific heat capacity yang tinggi iaitu 4200 J/(kg·°C). Maksudnya, kalau kita nak naikkan suhu 1 kg air sebanyak 1 darjah Celsius, sebanyak 4200 Joule tenaga diperlukan untuk berbuat demikian. Dalam erti kata lain, air ni boleh menyerap haba pada kuantiti yang besar tapi dalam masa sama melibatkan perubahan suhu yang kecil. Bayangkan korang nak angkat 4200 biji epal dari bawah lantai sampai la ke ketinggian 1 meter..banyak tu la kuantiti tenaga 4200 Joule tu. Sebab tu dalam radiator kereta pun kita pakai air, tak pakai minyak. Tu pun disebabkan sifat air ni la. Bila korang minum air yang banyak masa demam, air tu akan bertindak menyerap haba daripada badan korang. Kemudian bila air tu keluar melalui peluh, pernafasan, atau air kencing, secara automatik korang keluarkan sekali haba yang dah diserap oleh air tu. Jadi bila korang sentiasa kerap minum air + kerap buang air, maka suhu badan pun turun la. Ubat demam, macam paracetamol & ibuprofen tu, memang la berguna jugak untuk turunkan suhu badan tapi kesan ubat tu sekejap je. Kalau korang makan ubat tapi tak minum air, pun tak berkesan jugak. Memang minum air tu dah kira salah satu rawatan untuk demam, sebab tu kalau kat hospital pun doktor akan infuse air dalam badan untuk turunkan suhu.

Jadi pasni kalau korang sendiri demam atau sapa2 jela, adik ke, sedara mara ke demam maka galakkan dorang minum air. Kalau dorang degil, cakap elok2, minum air, atau korang akan hantar dorang ke hospital suruh doktor cucuk air. Minum air dengan cucuk air, yang mana satu sakit? :D Baiklah sekian, aku nak pergi kerja pulak. Hadeh hari Khamis la pulak, kalau Sabtu boleh dah tidur ni :((