12 November 2010

Senarai Ubat-Ubatan dan Kosmetik yang Dibatalkan Pendaftaran di Malaysia



Untuk pengetahuan pembaca-pembaca (ceh, macam ler ramai sangat baca blog aku ni, lol) sekalian, setiap ubat-ubatan yang nak dijual di Malaysia ni perlu terlebih dahulu berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia. Untuk kosmetik pulak, beberapa tahun lepas kosmetik pun perlu didaftarkan terlebih dahulu, tapi sekarang tak perlu pendaftaran tapi pihak pengeluar perlu declare atau beritahu pihak Biro tentang  kandungan bahan kosmetik mereka, sama ada mematuhi  Arahan Kosmetik Asean ataupun tak (ni politik punya cerita, payah sikit ler aku nak cerita kat sini). Bagi kosmetik, proses pemberitahuan berkenaan pematuhan syarikat kepada Arahan Kosmetik Asean digelar sebagai notifikasi. Agensi dibawah KKM yang bertanggungjawab menyelia pendaftaran ubat-ubat dan kosemetik ialah Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan, dan dalam biro tu pulak, ada satu la badan eksekutif yang digelar sebagai Pihak Berkuasa Kawalan Dadah.

Apa pentingnya pendaftaran ubat-ubat dan kosmetik ni? Ceritanya macam ni, sebelum produk tu didaftarkan, pihak Biro akan meneliti kandungan bahan dalam ubat melalui ujian makmal bagi memastikan ubat-ubat dan kosmetik tu tidak mengandungi bahan kimia ataupun dadah yang berbahaya. Untuk memastikan keselamatan pengguna la, senang cerita. Di samping tu, bila sesuatu ubat-ubat atau kosmetik tu berdaftar, katakanlah terjadi kesan sampingan pada pengguna lepas mereka guna produk tu - senang la tindakan susulan nak dibuat, maksudnya kalau kesan sampingan tu serius, pihak kementerian boleh trace balik data berkenaan ubat u, apa kandungan dia, apa rawatan yang sesuai untuk mangsa yang mengalami kesan sampingan tu, apa punca sebenar kesan sampingan tu terjadi - sebab alergik ke, sebab penyakit lain ke, atau sebab ubat tu sendiri. Bayangkan kalau pesakit datang ke hospital, cakap kat doktor, saya makan tablet warna ungu untuk kuruskan badan, bila buat medical examination, tengok2 rosak dah buah pinggang pesakit tu. Lepas buat semua ujian - tengok2 takde sebab lain yang logik yang boleh menyebabkan buah pinggang member tu rosak selain daripada ubat warna ungu tu. Bila tengok kotak ubat, tengok warna ubat, maklumat berkenaan ubat tu mungkin tak mencukupi untuk membolehkan doktor ambik tindakan susulan, ye la mana nak tau ape ke benda yang dimakan pesakit tu. Kalau ubat tu berdaftar, bukan saja mudah untuk doktor tu ambil tindakan susulan, tapi dalam masa yang sama memudahkan produk tu ditarik balik daripada pasaran untuk mengelakkan lebih ramai lagi yang jadi mangsa.

Baiklah, jadi kat bawah ni merupakan senarai ubat-ubatan (secara spesifik, ubat-ubat tradisional la, sebab memang ubat tradisional je yang selalu spoil) dan juga pembatalan notifikasi kosmetik-kosmetik di Malaysia. Para pengguna & peminat produk-produk ubat tradisional dan kosmetik yang disenaraikan dibawah, dinasihatkan supaya tidak lagi membeli atau menggunakan ubat-ubat tersebut sebab produk2 tersebut didapati mengandungi bahan kimia/ubat terjadual yang boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius kepada pengguna (sebenarnya bila arahan pembatalan pendaftaran dan notifikasi dikeluarkan, produk-produk tersebut sepatutnya ditarik balik serta-merta dari pasaran, tapi faham2 la, orang bisnes, mesti ada gak yang jual stok dorang sampai habis).

Senarai Ubat-Ubat Tradisional Yang Dibatalkan Pendaftaran
Tahun 2009
Bil Nama produk No. pendaftaran Bahan kimia yang dikesan
1 Phyto-Hape MAL05101774T Sibutramine
2 Phyto Shape MAL20051399TE Sibutramine
3 Etumax Eurycoma Active Plus MAL05101707T Sildenafil analogue
4 Loong Choo Brand Reh Bih Ho Herbal Tea MAL20001175T Paracetamol
5 Jinglida MAL07031203T Aminotadalafil*
6 Bodybeaus MAL06030982TCS Sibutramine
7 Eng Luan Codyceps, Chuanbei Plus Cough Pill 3.5gm MAL19992654TC Diphenhydramine
8 Senna Plus Capsule 400mg MAL06100615TC Sibutramine

Tahun 2008

Bil Nama produk No. pendaftaran Bahan kimia yang dikesan
1 Ju Purt Jen Chin Yen (Cap Fuu Cheng) MAL19971673T Ephedrine
2 Bionex MAL20041038TC Sibutramine
3 Edoly Kapsul MAL07090970T Chlorpheniramine
4 Pronoton MAL20033871T Sildenafil & analogue
5 Venergy capsule 300mg MAL04125617T Sildenafil analogue
6 ML Spring Returns MAL06121139T Sildenafil analogue
7 ML Viraken capsule MAL05041920T Sildenafil analogue
8 Tribulus Plus capsule 400mg MAL06081348TC Sildenafil analogue
9 Epimedi Plus capsule 400mg MAL06100617T Sildenafil analogue
10 Primalex MAL06121124T Sildenafil analogue
11 Spartan MAL06121203TC Sildenafil analogue
12 Xiao Tang Ling MAL20031850T Glibenclamide
13 Xanthium plus MAL06100693TC Ibuprofen & Budesonide
14 Slimway Herbs MAL19992643T Sibutramine


Senarai Kosmetik Yang Dibatalkan Pendaftaran

Tahun 2010


Bil Nama produk No. notifikasi Bahan kimia yang dikesan
1 NV Toner Treatment No 1 NOT05010130KE Hydroquinone & Tretinoin
2 NV Toner Treatment No 2 NOT05010129KE Hydroquinone & Tretinoin
3 Zara Rejuvenation Cream NOT04081873KE Hydroquinone
4 Beauty Line Beautitude Multi-Purpose Cream NOT081201209K Tretinoin
5 Pigmentation Recovery Complex NOT081200745K Tretinoin
6 De Putih Night Cream NOT05100878KE Tretinoin
  
Tahun 2009


Bil Nama produk No. notifikasi Bahan kimia yang dikesan
1 Felisa Gentle Peeling Solution NOT07080210KE Tretinoin
2 Krim Malam Rahsia Rimba NOT080801112K Hydroquinone
3 Biocosmet Whitening Essence
Cream
NOT07122920KE Hydroquinone
4 ~H2O+ Waterwhite Brightening
Night Cream
NOT04102838KE Hydroquinone
5 Magixpress Lightening Plus NOT07121009KE Hydroquinone
6 A.Vant Cream NOT05022860KE Tretinoin
7 Eriesya Spa Beauty Cream NOT07122412KE Hydroquinone
8 Natasya Krim Herba NOT07090337KE Hydroquinone &Tretinoin
9 Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya NOT03090150KE Tretinoin
10 Ratna Sari Whitening Night Cream NOT080700826K Tretinoin
11 ATIKA BEAUTY Renewal Night Cream NOT04082451KE Hydroquinone
12 Chantique - Whitening Night Cream NOT04121404KE Tretinoin

Tahun 2008

Bil Nama produk No. notifikasi Bahan kimia yang dikesan
1 Khazanah White Pembersih
Wajah
NOT05040954KE Hydroquinone
2 Gloskin Krim Malam & Siang NOT05082557KE Hydroquinone
3 Reena's Astringen Lanjutan NOT05010659KE Hydroquinone
4 Skin Desires Deep Whitening
Cleansing Milk
NOT07020213KE Hydroquinone
5 EETYE Whitening Cream NOT06080859KE Hydroquinone
6 O'Lynn Skin Lightening Cream NOT06110164KE Tretinoin






* Aminotadalafil merupakan ubat terjadual yang tergolong daripada jenis phospodiesterase 5
inhibitor,ubat yang digunakan untuk merawat masalah erectile dysfunction (kegagalan zakar
untuk menegang). Contoh ubat-ubatan yang tergolong daripada kumpulan yang sama:
sildenafil (jenama: Viagra),tadalafil (jenama: Cialis). Walaubagaimanapun, tiada data klinikal
dan laporan daripada pakar-pakar perubatan berkenaan ubat ini, menjadikan pengambilan
ubat ini berisiko tinggi untuk mendatangkan bahaya kepada pengguna.






Sumber senarai ubat-ubatan dan kosmetik: laman web rasmi Biro Farmaseutikal Kebangsaan.
Klik di sini untuk senarai ubat-ubatan tradisional dan di sini untuk senarai kosmetik-kosmetik
(senarai-senarai tersebut tertakluk kepada pindaan, anda digalakkan untuk melayari
laman web Biro untuk mendapatkan senarai terbaru yang berubah dari semasa ke semasa.



















No comments: