14 November 2010

Mesej bawah sedar

Mesej bawah sedar atau pun dalam bahasa Inggeris, subliminal message merupakan mesej yang disampaikan secara tidak langsung dengan tujuan untuk mempengaruhi keputusan seseorang. Senang cerita, mesej yang disampaikan dengan cara berlapik la, tak terlalu obvious sangat, macam gambar kartun kat bawah


Ok la, memang nampak terlalu jelas sangat kan, tapi kalau nak mudah faham gambar atas ni la yang contoh yang aku rasa sesuai. Tengok macam setakat board yang digunakan oleh ahli optometri untuk menguji tahap penglihatan seseorang, tapi bila perhati betul-betul, susunan perkataan tu membentuk ayat yang bermaksud, anda perlu membeli cermin mata baru.

Secara saintifik, memang subliminal message ni boleh mempengaruhi tindakan awal seseorang dan mencetuskan aktiviti emosi pada tahap sederhana. Mesej bawah sedar ni boleh disampaikan sama ada melalui visual atau pun audio. Walau macam mana pun, mesej subliminal melalui audio dikatakan kurang berkesan kalau berbanding mesej visual. Pada aku la, berkesan atau tak tu bergantung kepada banyak faktor - macam mana mesej tu disampaikan, kemampuan individu sasaran untuk terpengaruh. Yang ni tak payah pening kepala, serahkan kepada psychologist untuk handle benda2 ni.

Aplikasi mesej bawah sedar ni, kebiasaannya dalam iklan la. Selain daripada melalui audio atau pun visual, antara cara lain yang digunakan oleh pengiklan/peniaga yang secara tak sedar boleh mempengaruhi jualan sesuatu produk ialah:

(a) Sifat fizikal sesuatu produk

Aku cerita pengalaman aku dan kawan aku pergi pasar untuk beli barang dapur. Ada selonggok sotong, sekilo RM6, lepas tu dalam masa sama ada jugak sotong yang dijual dalam pinggan, macam dah siap ditimbang lepas tu diletak atas pinggan dengan label RM3. Sotong dalam pinggan dengan sotong yang berlonggok tu sotong yang sama je. Tapi member aku nampak sotong yang dalam pinggan tu macam banyak, so dia suruh la, ok, kita beli la dua pinggan, RM6. Masa nak beli aku tanya tauke sotong tu, satu pinggan tu berapa gram berat dia? Tauke tu cakap, tak tentu la, sebab dia main ambik je sotong tu agak2 dah nampak penuh pinggan, tak timbang pun. Deng! Most probably kitorang rugi la, sebab mungkin tak sampai sekilo pun berat sotong dalam 2 pinggan tu, padahal sotong yang sama je.

(b) Tempat asal sesuatu produk

Ada dua baju kemeja, sama warna, sama saiz. Tapi satu label Made in USA, satu pulak tulis, made in China, yang mana satu korang beli? Begitu jugak dengan barang lain macam perfume, kalau ada yang tulis Made in Paris, mesti orang tertarik nak beli, walaupun barang tu mungkin locker punya barang

Banyak lagi contoh dalam kehidupan seharian. Dalam rancangan TV contohnya, kartun2 daripada luar kadang2 menunjukkan watak2 yang pakai pakaian yang tak tutup aurat, laki perempuan boleh peluk2..tu pun boleh dikira sebagai subliminal message - secara halus kanak2 diajar untuk menerima nilai-nilai dalam kartun tu. Iklan minuman macam Coca-Cola, Nike, semua nak tunjuk bila pakai atau pun beli barang2 macam tu, kira korang cool la, bergaya. Lalu orang pun beli. Dan seperkara lagi, kalau dah boleh digunakan sebagai aplikasi dalam pengiklanan..mestilah boleh digunakan jugak dalam bidang lain macam pengajaran dan pembelajaran, ketenteraan, perisikan.

No comments: