28 November 2010

Kisah konvokesyen

Lupakan gambar camwhore daripada blog ni. Kamera kepunyaan mak aku rosak, dan aku pulak tak beli kamera. Sesi bergambar bukanlah penting sangat pada aku, ada takde sama je. Yang pentingnya skrol ijazah tu sebab skrol tu penting untuk tujuan mintak kerja @ sambung belajar. Tapi memandangkan konvokesyen yang melibatkan 1st degree ni sekali je sebab aku dah malas nak buat 1st degree dalam bidang lain (insha Allah akan ada konvokesyen untuk master dan PhD pulak, i'm seriuos bout this), maka aku dengan senang hati menulislah al-kisah konvokesyen yang aku lalui semalam, majlis yang aku lalui selepas 4 tahun berjuang (tak la berjuang sangat jugak pun, selalu jugak tuang/ponteng kuliah, tutorial hahhaa) untuk dapatkan sekeping kertas yang melayakkan aku memegang jawatan sekarang ni.

Alkisah, maka tersebutlah kisah....

Jam 6:45 pagi. Sampai ke pintu belakang UiTM Shah Alam, terus menuju ke parking bertingkat dekat bawah bangunan Budisiswa. Lepas parking, aku tinggalkan mak dan abah aku yang kena beratur untuk masuk ke dalam dewan, kemudian aku pun bergerak ke bangunan HEP sebab graduan-graduan semua kena berkumpul sebelum bergerak dalam barisan ke bangunan Budisiswa (tempat di mana majlis konvokesyen berlangsung). Masa berkumpul jumpalah balik dengan kawan2 satu batch, tak ada banyak yang berubah, walaupun masing2 dah bekerja sekarang.Kalau ikut tentatif 7:30 patutnya dah bergerak ke dewan, tapi macam biasalah, mana pernah majlis tepat berjalan on-time. Sesi pagi je dah dekat 900 lebih graduan yang akan grad, so memang sakit jugak la nak manage.  Masa berbaris dekat lorong yang berdekatan dengan Galeri Seni, kad bertulis nama dan nombor giliran naik ke pentas diberi, aku giliran ke-29. Masuk ke dalam dewan, duduk sekejap, lepas tu nyanyi lagu Negaraku, majlis perarakan masuk lecturer, VIP dan Pro-Canselor, tak lama lepas tu acara majlis yang seterusnya pun - naik ke pentas untuk terima folder skrol ijazah (skrol ijazah ambik kemudian, kat atas pentas tu Pro-Canselor beri folder untuk isi skrol tu je). Terima skrol tu, Pro-Canselor sempat tanya kat aku, kerja kat mana sekarang. Maka aku beritau jela aku kerja kat Sibu sekarang. Nak borak lebih2, member lain ramai tunggu kat belakang, dorang pun nak ambik folder jugak, hahaha. So turun jela pastu duduk balik kat tempat asal tadi.

Majlis berlangsung sampai pukul 11:30 pagi. Kemudian time keluar, penuh berasak - graduan + family, bayangkanlah graduan sendiri dah 900 orang, kalau tiap2 graduan bawak mak ayah je pun dah 1800 orang paling kurang, campur dengan graduan sekali 2700 orang la berlegar kat luar dewan lepas majlis selesai. Memang penuh, sesak, rimas, panas, berpeluh...fuhh. Masa dah selesai majlis, aku pulak tersilap sebab pulangkan jubah awal sangat - mak abah pulak ajak bergambar kat kedai2 gambar yang ada dekat dataran Menara SAAS. Terpaksa la pinjam jubah member, bergambar kejap pastu dah settle semua, balik ke Intekma Resort. Memang letih gila babi betul konvo ni. Masa konvo abah kat UPM 14 tahun lepas dan konvo mak kat UKM 2 tahun lepas, takde pulak letih teruk camni. Mungkin sebab sesak sangat time konvo, tu yang buatkan aku letih kot. 

Bila tengok skrol ijazah, macam2 perasaan keluar. Mula2 tengok, ish, hampehnya, teruk betul design skrol nih, design sijil TABIKA KEMAS aku pun lagi cantik. Rasa nak koyak pun ada, hahaha. Tapi kalau koyak kang takde ganti dah skrol tu. Nak pulak office Hospital Sibu mintak skrol tu untuk pengesahan jawatan, so redha je la dengan keburukan design skrol tu. Tapi serius memang tak cantik, hahahaha. Tapi walau camne buruk pun, masa aku mula-mula masuk UiTM dulu, benda ni la pun yang aku duk kejar pun. Aku daftar masuk ke UiTM pada tarikh 2 Julai 2006, hari Ahad. Seminggu orientasi, kemudian 10 Julai dah mula pengajian. Masa tu dekat Shah Alam, masa aku final year fakulti berpindah ke kampus Puncak Alam pulak. Kat atas skrol tertulis tarikh pengurniaan ijazah 25 November 2010. Lepas tengok skrol tu rasa macam cepat je 4 tahun berlalu. Dulu masa mula2 masuk UiTM aku rasa, ala belajar sini mesti senang skor kot, tapi bila dah start belajar, memang lain sebenarnya tahap kesukaran belajar masa kat universiti berbanding zaman sekolah atau matrikulasi. Lepas sedar pasal keadaan tu, aku pun tak letak target tinggi, janji pointer atas 3.0 sudah, malas dah nak belajar untuk skor, sebab kalau pointer bawah 3.0 pun government ambik jugak sebab farmasi ni critical course, hahaha. Punya la teruk mentaliti time study dulu. Sekarang aku dah grad, dan Alhamdulillah memang pointer aku atas 3.0, still lagi dapat 2nd class upper. Tapi pointer aku memang betul2 atas 3.0 jela (segan la nak tulis exact figure, tapi memang tak tinggi la walaupun above 3.0). Kalau nak kata rasa rugi, memang rasa rugi jugak, tapi at least tak jatuh ke paras 2nd class lower, so ok la, sebab mak abah aku dua2 orang dapat degree 2nd class lower, so at least aku buat lebih sikit la daripada dorang, biar pointer atas sikittt je daripada mereka. Haha. Dan satu perkara lagi, menerusi result2 exam aku yang lepas2, sekarang aku dah dapat visualize tentang bidang apa yang sesuai untuk aku continue masa nak buat master dan phD nanti.

Pasni ada lagi ke konvo kedua & ketiga? Aku dah tekad nak sambung belajar pasni, harap2 dapat la. So plan lepas ni - kerja dulu sampai habis latihan siswazah kat hospital ni, dalam masa yang sama ambik langkah yang patut untuk sambung belajar.

P/S Abah aku komen lepas habis majlis, ramai betul graduan yang dapat Anugerah Naib Canselor kat UiTM, kalau kat universiti lain takde la ramai macam tu. Aku cakap jela, dah rezeki dorang. Hahaha.

No comments: