29 November 2010

Dimensi Ke 4

Dimensi bermaksud jumlah minimum koordinat yang diperlukan untuk menentukan setiap titik di dalamnya.

Pening, tak faham? Aku pun tak faham. Mari tengok gambar.


Ok, tengok rajah kat atas. Kalau korang ambik ball pen pastu tekan hujung bola pen tu kat atas kertas, akan wujud satu titik kan? Satu titik tu dikira sebagai dimensi sifar, sebab tak melibatkan mana-mana arah koordinat, titik tu wujud sekadar sebagai titik tunggal. Kalau korang gunakan pen yang sama untuk lukis satu garisan lurus, akan ada satu koordinat yang menghala ke kanan (tak kisah sebenarnya ke kiri @ kanan), jadi sebab ada satu arah, sebuah garis lurus wujud dalam satu dimensi. Kalau korang lukis sebuah segiempat sama, dah ada dua arah koordinat, jadi segiempat wujud dalam dua dimensi. Kemudian tengok pulak lukisan kiub tu, dan bandingkan dengan buah dadu, ada tiga garisan koordinat (panjang, lebar, tinggi), jadi lukisan dadu tu merupakan lukisan 3 dimensi.

Lukisan dalam komik, tulisan-tulisan dalam blog aku yang korang baca ni tergolong dalam ruang dua dimensi. Badan kita semua, bantal, laptop, kerusi, meja dan segala apa yang wujud dalam dunia nyata yang kita boleh nampak dan pegang wujud dalam ruang 3 dimensi. Kita, manusia wujud dalam ruang 3 dimensi.

Macam mana pulak dengan dimensi keempat? Dimensi keempat dah dikaji oleh para saintis semenjak lebih 200 tahun dulu, dan sampai sekarang memang dimensi ni sukar dan memang di luar kemampuan pemahaman kebanyakan manusia. Tadi aku dah bercerita pasal dimensi sifar, satu dimensi, dua dimensi, tiga dimensi..setiap dimensi sama ada langsung tak ada arah koordinat ataupun mempunyai satu, dua atau tiga arah koordinat. Sesuatu objek wujud dalam dimensi ketiga bila objek tu boleh diukur isipadunya - bagi membolehkan isipadu diukur, objek tu mestilah wujud boleh diukur panjang, lebar dan tinggi (kecuali sfera la, kena kira pakai pemalar pi). Kalau tiga dimensi bermaksud tiga arah koordinat (panjang, lebar, tinggi), empat dimensi tentulah bermaksud ada satu lagi arah koordinat untuk melengkapkan dimensi tu. Soalannya, arah tu menuju ke mana? Jawapannya, memang sampai sekarang kita tak dapat menunjukkan arah tu ke mana sebab kita terperangkap dalam batasan dunia tiga dimensi je. Hmm..

So macam mana, abis cerita camtu la? Maksudnya dimensi keempat sekadar mainan ahli sains, macam tu?

Kat atas kertas, kita boleh lukis lukisan untuk menggambarkan objek tiga dimensi, kan? Jadi kita boleh jugak lukis objek 4 dimensi, dan objek 4 dimensi yang paling mudah dilukis ialah kiub Tesseract. Walau bagaimanapun, ada satu lagi masalah. Lukisan 4 dimensi @ Tesseract ni susah jugak nak difahami oleh orang2 biasa macam kita ni, jadi aku godek2 sikit dalam Google, dapatlah cari contoh kiub 3 dimensi & 4 dimensi ni, untuk tatapan kita bersama, hehehe.



kiub 3 dimensi



kiub 4 dimensi

No comments: