17 November 2010

Blues malam selepas raya Aidil Adha

Memandang semula masa yang lepas bukan satu perkara yang bagus untuk orang yang sedang cari motivasi.

Sigh

Aku ni bukan la tua sangat pun nak bernostalgia lebih2. Nak2 pulak blog ni bukan la diari peribadi aku pun, aku cuma nak share pendapat aku pada sape2 yang sudi nak baca. Tu pun kalau scroll balik post2 yang lepas2 berapa kerat je yang berminat nak komen tulisan aku. Tapi aku tak kisah, janji ada gak tempat untuk aku voice out benda2 yang berselirat dalam kepala otak aku. Selalunya bila benda2 yang aku nak luahkan tu takde orang yang berminat nak tau atau nak dengar. Pathetic kan? Hahaha

Berterus-terang dalam semua perkara, tu perkara yang aku harap aku boleh buat setiap masa. Tapi hakikatnya memang tak boleh buat macam tu. Aku orang Islam, dalam Islam, Muslimin & Muslimah kena jaga perkataan, kena jaga tutur kata, tak boleh bercakap benda yang menyakitkan hati orang. Betul, memang apa yang dalam ajaran Islam tu betul, mungkin aku yang banyak sangat fikir, banyak sangat peduli..atau pun sifat aku ni reactive sangat. Lagipun kalau dalam segala benda nak berterus-terang, memang habis la segala keaiban aku sendiri terdedah pada semua orang.

Siapa aku sekarang? Umur 23 tahun, tak pernah ade awek, badan tinggi gemuk, gaji empat angka sebulan, ada mak abah, adik2 5 orang, macam blur je kat tempat kerja, bekerja pulak kat tempat yang aku tak mintak pun masa apply dulu (argh celaka sungguh MOH Human Resource!). Pfft

Kemudian sisi lain dalam kepala otak aku cakap, aku bertuah..bertuah daripada warga Afrika Selatan yang peratusan HIV kat dalam negara tinggi giler, bertuah daripada orang lain yang grad univ tapi 2-3 tahun menganggur, bertuah daripada orang2 yang bekerja keras jadi kuli batak..memang aku bertuah, dan aku tak boleh tolak perkara tu. Aku terfikir jugak, kalau la aku tak pilih kursus yang aku ambik sekarang, mungkin aku kena lelong pasal tak dapat belajar medic, atau mungkin aku dapat kursus yang mak abah aku harapkan, dan aku mungkin sekarang belajar lagi kat universiti, atau..macam2 kemungkinan lain. 

Aku teringat apa yang member kat fb (aku dah delete fb, baru je tadi). Kita tak boleh overwrite apa yang dah jadi pada masa lepas, tapi kita boleh gunakan masa yang Allah bagi kat kita, pada waktu sekarang dan pada waktu esok, lusa dan akan datang (insha Allah) untuk berusaha jadi orang yang lebih baik. Betul, memang betul apa yang dia cakap. Dan satu perkara lagi yang membuat aku beruntung, walaupun perangai aku ni serabut, banyak orang kat keliling aku yang bagi nasihat, tunjuk contoh baik..cuma terpulang pada aku je nak terima ke tak. Ada masa aku ikut, ada masa aku tak peduli. Aku mengaku la memang salah aku bila aku sendiri yang tak ambik manfaat. 

23 tahun dalam hidup aku dah berlalu 9 November lepas. Kalau diizinkan Allah mungkin aku berpeluang nak tengok dunia 23 tahun lagi. Takpelah, itu semua terpulang pada Allah nak bagi aku hidup lama mana. Selagi ada kesempatan, aku tau hidup ni kena diteruskan jugak, no matter what form life is it. Aku tak tau lepas ni aku akan jadi orang yang lebih baik ataupun yang lebih buruk (nauzubillahi min zalik, mintak jauh), tapi aku akan cuba sedaya upaya jadi orang yang lebih baik, insha Allah.

No comments: