23 November 2010

Bagi tablet warna putih, boleh?

"Tablet warna putih tu, dia punya strength lain puan, kalau puan nak yang tu jugak nanti kena potong 4 tablet tu," aku explain, elok2. Anak pada makcik yang kat depan aku ni, kena makan sebanyak 0.5 mg clonazepam sebelum tidur. Aku dah pack elok2 supply untuk 1 bulan tablet yang strength dia 0.5 mg, warna perang pudar. Tapi sekarang makcik ni request tablet 2 mg yang warna putih.

"Saya punya anak tak mau makan kalau dia tengok ubat warna ini oo," makcik ni bagitau pulak asbab kenapa dia request tablet warna putih.

 clonazepam 0.5 mg

clonazepam 2 mg

"Ok, boleh tunggu sekejap, saya tukar dengan yang warna putih," Maka aku pun bergegas la ke kunci kabinet dangerous drug. Kabinet dangerous drug ni, kat mana2 farmasi tak kira la farmasi hospital atau farmasi yang kat kedai2 biasa pun, kena sentiasa berkunci. Dangerous drug meliputi ubat2 penenang, ubat tidur dan ubat penahan sakit yang paling extreme - morphine. Ubat-ubat ni dikategorikan sebagai ubat berbahaya sebab, kalau overdose memang harapan nak mati tu tinggi, dan ubat2 ni juga boleh disalahgunakan sebagai ubat untuk lepas gian. Aku pun pulangkan balik tablet 0.5 mg yang dia tak nak tadi. Ambik pulak yang strength 2 mg. Kena kira balik berapa kena supply untuk sebulan, sebab kali ni anak makcik tu tak boleh makan sebiji, dose yang doktor arahkan 0.5 mg je. 2 mg/0.5 mg = 1/4. Jadi dose baru, 1/4 biji sekali sehari sebelum tidur. Ambik pulak envelop, label, masukkan 6 biji tablet tu. Rekod kena ubah, sebab dah return yang 0.5 mg tadi, kena rekod pulak yang 2 mg tadi. Ubat-ubat dalam simpanan kabinet dangerous drug kalau jumlah fizikal dengan jumlah dalam rekod tak sama, puas pulak nak kena bersoal jawab dengan geng2 farmasi penguatkuasa. Dah setel semua, aku pun dispense ubat tadi tu kat makcik tadi.

Customer always right, isnt it? Takpe la dah memang keje aku pun. Tapi terfikir gak, payah sikit la makcik tu nak pujuk anak dia makan ferrous fumarate kalau ditakdirkan anak dia kena makan satu hari nanti, sebab tbalet ferrous fumarate semua warna perang, peran pekat lak tu. Hahaha.

No comments: