31 October 2010

Suara hati seorang Ayah



"Anak yang sulung sekarang dah umur 8 tahun kan?" aku saje je tanya soalan tu, memang aku tau pun, cuma nak buat modal berborak.

"Ya, 8 tahun, yang kedua 6 tahun, ketiga 4 tahun," si Ayah menjawab, sambil menghabiskan sisa-sia Dinner Plate KFC kat dalam pinggan.

"Bila ada anak ni, waktu dorang kecik, belajar sampai la belajar kat universiti memang pakai banyak duit la kan. Dorang dah habis belajar baru la lega sikit,"

"Tu pun belum tentu lagi, tengok sekarang berapa ramai keluar universiti menganggur? Kalau macam kita ni, dalam bidang medical, takde masalah la, keluar universiti memang orang nak ambik kerja. Kursus-kursus lain, memang payah sekarang ni," balas si Ayah.

"Tapi apa-apa hal pun, kalau dorang dah kerja memang time tu dah tak banyak bebanan la kan. Dah kerja boleh la jugak nak hulur-hulur sikit kat parents," sambung aku pulak.

"Pada saya la, asalkan mereka boleh kerja cari duit sendiri, boleh hidup sendiri tanggungjawab saya dah selesai. Tak payah mereka tanggung, macam kita ni kerja kerajaan, lepas kerja ada pencen, ada kemudahan lain jadi tak perlukan bantuan dah. Asalkan mereka boleh ada kehidupan sendiri, cukuplah," si Ayah tersenyum.

"Sekarang ni ada la saya simpan sikit-sikit untuk pelajaran anak-anak. Dalam RM500 (tergelak), takpela awal2 ni mula RM500 dulu, nanti sikit2 tambah la sampai dorang besar," terang si Ayah.

Aku senyum je. Lepas selesai makan kat KFC, kami bergerak ke tingkat atas untuk ambik semula laptop baru aku yang dah siap install program tuk bawak balik ke rumah.

No comments: