09 October 2010

Ayat-Ayat Syaitan

Satan, being thus confined to a vagabond, wandering, unsettled condition, is without any certain abode; for though he has, in consequence of his angelic nature, a kind of empire in the liquid waste or air, yet this is certainly part of his punishment, that he is . . .without any fixed place, or space, allowed him to rest the sole of his foot upon.


Daniel Defoe, The History of the Devil



Di atas merupakan quotation yang menjadi pembukaan novel The Satanic Verses, tulisan Salman Rushdie. The Satanic Verses yang diterbitkan pada 1988 merupakan novel keempat tulisan Salman Rushdie, dan penerbitan novel tersebut menerima bantahan daripada penganut Islam pada tahun ia dilancarkan. Malahan Kerajaan Iran, di bawah pimpinan Ayatollah Ali Khomeini mengeluarkan fatwa dan ganjaran untuk sesiapa yang boleh membunuh Salman Rushdie. Salman Rushdie masih hidup hingga ke hari ini, dan fatwa tersebut juga masih berkuatkuasa sehingga ke hari ini.

Nampak gaya memang Salman Rushdie  memang totally fucked up with orang Islam dan kerajaan Iran, kan? Tapi apa yang ditulis dalam novel tu, sampai dia dibenci ke tahap tu?

Secara kasarnya, novel ni berkisah tentang dua orang lelaki, Farishta dan Chamcha, yang terperangkap dalam sebuah pesawat yang dirampas ketika dalam penerbangan daripada India ke Britain. Pesawat tu terhempas di Selat Inggeris, tapi mereka dua terselamat. Mereka berdua mengalami transformasi personaliti, yang Farishta jadi malaikat Jibril, Chamcha pulak jadi syaitan. Setelah mereka dijumpai di tepi pantai, Chamcha ditahan oleh pihak berkuasa sebab disyaki pendatang haram, tapi Farishta yang nampak Chamcha kena tangkap buat derk je, tak masuk campur.

Selepas kejadian tersebut, kedua-dua mereka berusaha keras untuk bina semula hidup mereka. Farishta berjumpa semula dengan kekasih lama beliau, Allie tapi dalam masa yang sama susah nak teruskan perhubungan sebab dia mula mengalami masalah mental. Chamcha pulak, berdendam dengan Farishta sebab Farishta tak buat apa2 masa dia ditahan dulu, dan dia kemudian cuba menjahanamkan hubungan Farishta dan Allie dengan memanipulasi masalah mental yang dialami Farishta. Farishta sedar apa yang Chamcha ni cuba buat, tapi dia maafkan jugak la si Chamcha ni malah dia membantu menyelamatkan nyawa Chamcha semasa dalam keadaan bahaya.

Novel berakhir dengan Farishta membunuh Allie disebabkan tekanan mental, sebelum membunuh diri sendiri manakala Chamcha pulak balik ke India dan bersatu kembali dengan ayah beliau.

Nampak macam takde masalah kan? Macam takde point la orang Islam nak marah novel ni. Jadi kita kena kaji pulak gaya penceritaan dalam novel ni. Ada bahagian dalam novel ni di mana Farishta bermimpi tentang kehidupan Nabi Muhammad (dalam novel ditulis sebagai Mahound, gelaran yang offensive terhadap Nabi Muhammad ketika zaman Perang Salib), bahawa ada sekali tu Nabi Muhammad menerima wahyu yang membenarkan berhala di Mekah untuk disembah, tapi kemudian Nabi Muhammad menidakkan surah tersebut dan mengatakan surah tersebut bukan wahyu daripada Allah tapi akibat gangguan daripada syaitan. Terdapat juga sebuah babak dalam novel yang mengisahkan tentang seorang budak perempuan yang mendakwa memperoleh wahyu daripada Jibril, dan mengajak orang kampung beramai-ramai berjalan kaki ke Mekah dengan dakwaan yang mereka semua boleh berjalan kaki merentasi Laut Arab tanpa lemas. Walaubagaimanapun, rombongan tersebut berakhir dengan jemaah tersebut tenggelam dan hilang di dalam air laut, dan berlaku konflik di mana orang yang memerhatikan mereka yang tenggelam tertanya-tanya sama ada mereka yang menyeberang telah pun tenggelam ataupun mereka benar-benar mampu menyeberangi laut.

Ada beberapa lagi bahagian dalam novel ni yang dianggap sebagai menghina Islam dan juga Rasul, sebagai contoh Nabi Ibrahim diberi gelaran b*****d kerana meninggalkan isterinya, Siti Hajar dan anaknya Siti Ismail di tengah-tengah padang pasir, dan ketika Nabi Muhammad terlantar sakit sebelum meninggal dunia, dia didatangi oleh Tuhan berhala masyarakat Jahiliah iaitu Latta.

Novel ini diharamkan jualannya di India, dibakar ketika protes di United Kingdom malah mencetuskan tunjuk perasaan ganas di Pakistan akibat isi kandungan novel ini. Tunjuk perasaan ganas di Pakistan menyebabkan fatwa dikeluarkan oleh kerajaan Iran bahawa Salman Rushdie dan penerbit buku tersebut halal dibunuh, malah tawaran wang tunai bagi sesiapa yang mampu membunuh Salman Rushdie masih berkuatkuasa sehingga hari ini. Pada setiap 14 Febuari, kerajaan Iran akan menghantar Valentine Card kepada Salman Rushdie untuk mengingatkan bahawa tawaran untuk membunuh beliau masih lagi berkuatkuasa.

Baiklah, cukup lah serba sedikit tentang kandungan novel ni. Sekarang macam mana kita nak letakkan novel ni, adakah novel ni sebuah karya sastera, ataupun sebuah karya yang menghina Islam?

Dalam Islam, sebarang aktiviti seni, tak kiralah penulisan novel, drama atau filem adalah dibenarkan, asalkan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Novel  tulisan Salman Rushdie ni masalahnya, banyak menggunakan offensive words, tu satu hal. Kemudian, babak-babak yang mengaitkan kisah hidup Rasulullah yang diolah atas nama seni, menimbulkan kemarahan orang Islam walaupun kisah tersebut sekadar fiksyen, tapi diolah dalam bentuk yang menghina Rasulullah.

Aku tak tau la apa pegangan agama Salman Rushdie sekarang, tapi buat umat Islam yang lain terutama penggiat seni, kena beringat, tak kira la apa pun karya dan hasil seni yang nak dihasilkan, janganlah sampai menghuru-harakan keadaan. Asalkan ikut apa yang dah digariskan dalam Islam, insha Allah selamat.

p/s teringat novel SHIT tulisan Shahnon Ahmad

No comments: