21 September 2010

Kes bunuh Mona Fendi (Part 5)

Berikut merupakan testimoni seorang wartawan yang pernah mengikuti secara langsung kes pembunuhan yang pernah menggemparkan negara kira-kira 17 tahun lalu.

Sumber: forum www.cakap.net sebagaimana yang diceritakan oleh username WebZone-_-Attack


CERITA Mona Fandey cantik, lawa, menawan, anggun dan seksi rupa-rupanya menjadi perhatian bukan saja dalam mahkamah,  malah di luar sana. Aku sebenarnya pernah tengok gambar Mona ketika dia menjadi
penyanyi. Aku tak mahulah komen buruk pasal orang lain.Lagipun siapalah aku nak komen orang tu cantik atau tidak.

Aku bukannya pakar kecantikan, tapi sekadar wartawan cabuk.Nanti bebudak sekarang cakap cantik ke dia nak mengata orang.Tapi, hakikatnya Mona tidaklah semenawan ketika perbicaraan kesnya. Lain benar Mona yang aku tengok dalam akhbar,  majalah dan tv dengan Mona ketika 1994.Tak tahulah aku - dia tu kan bomoh 'handal'. Tak mahu aku buruk sangka. Dapat dosa aje.





Tapi, sewaktu perbicaraan mahkamah diberitahubahawa Mona pernah menjalani pembedahan plastik di bahagian muka, dahi dan hidung di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur.Motifnya tentulah supaya kelihatan lebih muda dan cantik.


Pembedahan oleh pakar bedah plastik, Dr Wong Kang Shen di Hospital Tung Shin, Jalan Pudu itu dijalankan pada 15 Julai 1993. Dr Wong memberitahu Mahkamah Tinggi Temerloh bahawa kos rawatan untuk pembedahan itu lebih RM13,000.Menurutnya, pelanggannya itu, Maznah Ismail, menemuinya di pejabatnya di Plaza KL pada 5 Julai 1993 untuk mendapatkan penerangan mengenai pembedahan berkenaan.

"Dalam pertemuan itu, dia (Mona) meminta saya menjadikannya lebih muda dan cantik," katanya. Dr Wong
berkata, pembedahan untuk menegangkan kulit muka dan dahi serta hidung itu berjalan hampir lima jam.

Pembedahan itu adalah dari belakang teling kanan, merentasi atas kepala dan ke bawah bahagian belakang teling kirinya. Dr Chua menyifatkan pembedahan itu sebagai biasa, walaupun agak intensif.

Doktor pakar itu juga memberitahu mahkamah, Mona keluar dari hospital itu dua hari kemudian.  

No comments: