28 August 2010

Perkahwinan kanak-kanak - boleh ke tak?

Beberapa bulan lepas, kecoh pasal kes perkahwinan Sudin Ajaib dan budak bawah umur.

Kalau dari segi budaya kebiasaan masyarakat, malah daripada sudut undang2 negara pun perkahwinan individu yang bawah umur 16 tahun tak dibenarkan. Tapi kalau dikaji dari sudut sejarah Islam dan sunnah Rasulullah pulak,perkahwinan Rasulullah dan Saidatina Aisyah berlangsung masa umur Saidatina Aisyah masih kanak-kanak, lebih kurang masa Saidatina Aisyah berumur 9 tahun.

Jadi persoalan sekarang ni, perkahwinan kanak-kanak ni boleh ke tak? Bermoral ke tak?

Pada pendapat aku, boleh.

Mungkin ramai yang akan tak bersetuju dan cakap aku ni pedofilia, atau dah gila (kalau ada yang betul2 tak puas hati mungkin akan buat repot polis, hahaha). Banyak NGO akan cakap, perkara ni mencabul hak asasi kanak2. Tapi cuba kita tengok masalah sosial sekarang ni. Murid sekolah rendah pun dah pandai lakukan perbuatan lucah. Dan kebanyakan kes buang bayi sekarang melibatkan remaja, baik yang masih bersekolah ataupun yang menuntut lagi. Jadi kalau budak-budak dan remaja ni dah sampai ke tahap dah tak boleh dibendung nafsu syahwat dorang, pada aku cara terbaik nikahkan jela. Soal tanggungjawab, nak cari nafkah dan sebagainya - ibu bapa la main peranan - terus didik anak-anak yang dah bernikah ni soal tanggungjawab, secara beransur-ansur sampailah mereka dewasa dan boleh berdikari.

Sekarang sibuklah semua orang nak mencari punca dan penyelesaian. Sebenarnya penyelesaian tu dah ada lama dah, cuma sama ada sanggup nak ikut ke tak.

Tapi aku tak la bermaksud, asalkan budak2 bawah umur dan tak potong kulup ni naik birah, terus nikahkan dorang. Bukan la macam tu. Step by step la, mula2 bagi didikan dulu, bagitau kenapa ada perasaan macam tu, ajak budak2 ni puasa dan apa2 caralah yang boleh bagi tujuan pendidikan. Perkahwinan tu sebagai last kopek la, dah cuba macam2 cara tapi tetap dah tak boleh dikawal kehendak tu.




   

No comments: