15 August 2010

Panduan ringkas memotong kenderaan semasa memandu

Aku dah jadi pemegang full license kelas D & B2 hampir 4 tahun, tapi jarang2 sangat drive kereta. Sebab utamanya, aku takde kereta, dan motosikal pulak baru jual. Kereta mak ayah ada, tapi atas dasar malas nak bertanggungjawab kalau jadi apa2 kat kereta mereka, aku pun malas sangat nak drive, kecuali kalau diarahkan memandu.

Bila jarang memandu, pengalaman pun kurang. Baiklah, aku tak kisah korang nak panggil aku noob, memang aku noob pun, jadi nak dipendekkan cerita, malam tadi masa aku bersembang dengan ayah aku dalam kereta masa perjalanan balik ke rumah, dapat la aku tips ringkas, camne nak memotong kenderaan lain semasa memandu. Lebih kurang macam ni la:-

(a) Khusus utk yang memandu kenderaan bertransmisi gear manual (gear 1,2,3,4,5,R). Pastikan anda menggunakan gear 4 semasa memotong, bukan gear 5.

- Gear 5 memang digunakan khusus setelah kenderaan meluncur laju. Tapi semasa hendak memotong, daya tujah kenderaan (atau mungkin lebih tepat daya memecut) semasa gear di kedudukan 5 adalah amat rendah. Akibatnya kenderaanmungkin mengambil masa yang lama utk memotong kenderaan lain. Jadi gear yang sesuai digunakan - gear 4.

(b) Jangan sesekali memotong di selekoh & di kawasan yang mempunyai persimpangan (simpang tiga @ simpang 4 @ jalan yang mempunyai multiple simpang di sepanjang perjalanan)

- Selekoh tu sebab susah nak predict kalau ada kenderaan lain kat depan, simple je sebabnya. Di kawasan simpang pulak sebab risiko kenderaan lain meluru masuk ke dalam laluan bertentangan secara tiba-tiba, tengah elok potong kenderaan, tak pasal-pasal kenderaan lain masuk line. Nahas la jawabnya.

Panduan lengkap tentang cara memotong ada di blog ni <-- sila klik. Post ni saja je aku nak kongsi pasal nasihat yg ayah aku bagi, tu jela sebab bab pakai gear 4 tu takde dalam link yang aku bagi tu. Okeh, selamat memotong!




-

No comments: