20 August 2010

Kisah puasa zaman sekolah, zaman matrik, zaman universiti

Ramadhan sekarang dah masuk fasa 2/3, sebab sekarang dah 10 Ramadhan. Bila melihatkan adik pompuan aku teguk air, makan nugget, ataupun masa tengok adik laki aku curi-curi makan kat dapur, aku seakan ternampak diri aku masa umur aku lebih kurang umur budak2 tu.

Zaman sekolah rendah dulu (dah tentunya zaman kulup belum dipotong), tak dinafikan memang aku ni jenis yang selalu tuang puasa. Tapi tuang secara berhemah la. curi-curi makan. Bila time tgh hari, perut dah lapar, benda yang tak lalu nak dimakan pun boleh buat jadi terliur - telur masak gulai, kismis kuih raya, air sejuk. Seingat aku memang tak pernah kantoi pun, hahaha. Amalan tak bermoral ni walaubagaimanapun aku berhentikan bila dah masuk fasa sekolah menengah, dari form 1 sampai la sekarang seingat aku memang aku tak pernah ponteng puasa dah.

Waktu menetap kat asrama, suasana puasa berubah - puasa beramai-ramai dengan kawan2. Kalau dapat keluar outing, dapat la beli makanan best2 sikit tuk buka - ayam golek, burger, murtabak, roti john. Kalau tak makan jela apa yang ada (lauk asrama sangat tak best, kecuali pada hari2 dan masa tertentu). Kat asrama pun ada satu tabiat yang tak berapa elok jugak - scrumb makanan. Keliling makanan, mula-mula tarik makanan elok2, pastu bila sorang je jerit perkataan ni - scrumb!!! maka proses berkongsi makanan tu akan bertukar menjadi ganas secara tiba2. Makanan tu akan direbut secara ganas, pernah sekali murtabak melambung sampai ke siling pasal tabiat nih. Ish3..

Zaman jahiliah pun berakhir - di sekolah asrama. Waktu belajar kat matrik, ada member bawak periuk nasi, jadi masa berpuasa kat sana, beli lauk je, makan ramai2 kat bilik. Takde apa yang pelik dah zaman ni, begitu juga zaman universiti. Belajar kat universiti 4 tahun, 4 kali berpuasa sebagai student universiti. Tapi entah nape, tak banyak kenangan indah waktu berpuasa yang aku ingat. Mungkin zaman ni segala-galanya dah berubah banyak, hidup dalam keadaan serius, banyak sangat perkara dikejar sampai banyak jugak perkara yang aku lupa. Hmm..

Selamat menghabiskan ibadah puasa kpd yang beragama Islam. Ramadhan ni, di awalnya rahmat, di pertengahannya keampunan dan di penghujungnya pembebasan daripada api neraka. Semoga kita dpt ketiga-tiganya, amin..








2 comments:

aisha said...

seryeslaaa.
kecik2 sgt best.
tp au tak main bukak poserr curik2, mak aku ahli nujum kangg taui sajerr.
kata umi, nak buka cakapp! kangg terdetct, maka kurang lahh duit raya! NOO!!

karl said...

hehe, memang, zaman kecik tersangat best. takyah bagi duit raya, dpt lagi ade la. :)