08 August 2010

Dosage form design

Aku tak pasti, aku masih ingat lagi ke tak first lecture dengan pensyarah yang sorang ni.

Cuma mungkin ayat first daripada dia yang aku ingat, tentang betapa kecilnya dunia kerjaya yang aku bakal ceburi - bila buat kesilapan, nama akan jadi famous sebab kesilapan yang dilakukan tu.

Gaya pengajaran beliau boleh dikatakan agak skema, masa peringkat awal aku belajar dengan dia, gaya mengajar tu skema. Skema maksudnya most of the time in serius mood - kurang atau takde langsung gurauan. Tapi aku boleh nampak perubahan secara beransur-ansur - bila bilangan semester bertambah dalam tempoh pengajian aku di UiTM, dah makin mesra, dan dah kerap sikit budak2 ketawa.

Banyak menggalakkan student berfikir dengan kritis dalam memikirkan sesuatu hal dan perkara. Memanglah, subjek yang diajar pun subjek pharmaceutics yang berkait rapat dengan physical chemistry. Nota kuliah ringkas je, tapi elaboration yang panjang lebar diberikan semasa kuliah. Polymorphism, glass transition temperature, crystal structure, hydrate, solvate - istilah yang berulang-ulang hampir setiap semester, dan cara menjawab soalan yang sama - tumpukan kepada jawapan yang logik & kreatif (aku tak berapa pasti tentang perkara ni, sebab selalunya apa yg diajar dalam kuliah tu la yang jadi jawapan soalan2 exam).

Soalan exam - kalau MCQ, gerenti masuk yang past year. Soalan esei tak dipecahkan, selalunya satu soalan, dengan jumlah 20 markah. Lepas tu kalau tak ingat point yang dah belajar masa lec, pandai2 la goreng.

Tapi yang menariknya, salah satu yang jadi niche pada beliau dan juga beberapa kerat lagi lecturer - nasihat dan peringatan yang beliau bagi - people will always differentiate you with others, so be humble and work hard. Yang paling kerap sekali nasihat be humble tu lah.  Ada lagi sebenarnya, tapi tah kenapa time aku tulis post ni aku tak ingat pulak. Tapi apa pun beliau memang profesional dan menjalankan tugas sebagai pendidik, bukan sekadar pengajar. (Pendidik: memberi ilmu + tarbiyyah, Pengajar: mengajar ilmu)

Walau apa pun, a teacher will always be a teacher, even he or she just taught you only one word. Aku harap aku dapat ingat balik nasihat2 lain yang aku tak ingat sekarang selepas ni.

Thank you very much AP Dr Wong.

1 comment:

diyah_Noh said...

Asoc prof dr wong ting wui....huhu...idolakuuuuuuuuuuu