08 August 2010

Catatan sebelum subuh - hari hujung minggu

Hari ahad. Kebanyakan negeri di Malaysia, malah di kebanyakan negara menjadikan hari ahad sebagai ahri cuti hujung minggu.

Mungkin hampir semua orang tahu, atau mungkin ada yang betul-betul tak tahu. Tapi takpe, saja aku nak kongsi pengetahuan.

Hari ahad sesuai dijadikan hari cuti untuk penganut Kristian. Sebab? Hari sembahyang (aku tak tau nak guna istilah apa, mungkin istilah lain, hari ibadat) bagi agama Kristian adalah pada hari ahad. Aku tak pernah pergi gereja pada hari ahad, jadi aku tak tau apa aktiviti keagamaan di sana pada hari ahad. Tapi yang pasti, hari ahad confirm hari untuk mereka pergi ke gereja. Hari sabtu pulak, hari beribadat untuk orang Yahudi.

Di Malaysia, agama rasmi ialah agama Islam. Sebab di Malaysia ramai orang Islam, walaupun bukanlah sampai 90%, tapi tetap umat Islam tetap majoriti. Dan agama Islam pula agama rasmi.

Jadi, sesuai la sebenarnya kalau hari jumaat dan sabtu dijadikan sebagai hari cuti hujung minggu. Untuk memudahkan kaum majoriti ni menunaikan ibadah pada hari Jumaat. Dan pada hari sabtu, boleh berniaga pasar minggu pada hari sabtu. Memang ada pun negeri yang cuti hujung minggu hari jumaat dan sabtu, tapi macam yang aku tulis tadi, seragamkan jelah ke semua negeri yang majoriti penduduk beragama Islam.

Benda remeh ke ni? Pada aku penting, sebab hal ni membabitkan keselesaan beribadah aku sebagai Muslim.

Dah la, subuh dah masuk. Jap lagi sambung balik

No comments: