13 July 2010

Peralihan hidup buat yang kesekian kali

Tengah hari tadi offer letter perlantikan sebagai Pegawai Farmasi U41 sampai ke tangan aku.

Sepanjang 4 tahun ni aku kerap bertanya pada diri aku sendiri, betul ke tidak pilihan aku dulu. Betul ke nak belajar dalam bidang ni, sedangkan aku tak tau apa2 langsung pasal bidang yang aku nak masuk ni. Tapi mengenangkan risiko takut kena lelong, takpe, pasrah jela, walaupun mengecewakan hati orang tua aku.

Sekarang aku akan beralih dari zaman belajar secara formal ke alam pekerjaan. Semasa tahun akhir dulu aku dah dapat gambaran macam mana suasana pekerjaaan yang mungkin dihadapi tak lama lagi, tapi gambaran tersebut tak semestinya coherent dengan apa yang aku akan alami nanti. Fikir balik, perkara ni nanti di luar kawalan kita : apa expectations subordinates & upper level management, penerimaan colleagues yang lain..jadi tak perlu la aku fikir sebab apa yang aku perlu buat, accept it as it comes.

Dalam apa-apa bidang kerjaya pun ada pro n cons, dan apa yang penting macam mana nak handle & adapt dengan keadaan. Harap-harap aku boleh suit dengan working environment secepat mungkin. Dan lebih penting lagi, aku kena buktikan pada mak terutama sekali, aku boleh berjaya jugak dengan jalan yang aku pilih ni. Aku tak dapat penuhi harapan emak tapi aku akan cuba sedaya upaya untuk prove myself.

Dalam keadaan ramai yang bergembira sebab dah tamat belajar, dah terima tawaran kerja, ada lagi kawan2 yang delay, belum terima surat tawaran sebab terpaksa ambil exam semula. Ethics n forensic (nama cam gempak, letak jela Pharmacy Law kan senang) subjek 1 jam kredit, tapi berpuluh orang kawan satu batch aku terpaksa re-seat paper tu. Alhamdulillah ramai dah lulus tapi aku masih terkilan sebab ada lagi yang masih digagalkan lepas ambik supp papers. Mungkin teknik menjawab soalan dorang salah, tapi dengan ambik semula paper tu pun dah jadi hukuman pada dorang. Mungkin dari segi empirical logik dorang patut digagalkan, tapi..tah la kenapa aku rasa macam strict sangat paper tu ditanda. Aku harap management berlembut hati la tuk lepaskan je dorang, repeat one year of study semata-mata sebab 1 cred hour paper tersangatlah lame, memang sangat tak boleh diterima lalu pada aku.

Walau apa pun status dan keadaan semua orang, aku berdoa dan mengharapkan yang terbaik untuk semua. Beralih kehidupan kepada suasana yang baru, cabaran baru bermaksud otak yang dah beku ni kena dicairkan balik.

2 comments:

diyah_Noh said...

i thought yg buat supp paper tu, pasal clinical subjects...rupanya paper law .....tu la...moga dconsiderkan la...ramai ke yg x lepas? sangat x berbaloi ..tunggu setahun....=(

karl said...

clinical subject pun ade gak yg amik supp paper, tp yg paling ramai skali paper law la.