21 July 2010

Mengubah perangai dan sikap orang lain

Sebenarnya, aku dah banyak kali cuba nak mengubah perangai dan sikap orang lain, ke arah yang lebik baik. (Baik yang berdasarkan pengalaman dan pengetahuan aku eg hormat ibu bapa. rajin belajar, jangan ponteng sekolah, jangan cari gaduh, usaha rajin-rajin dsbnya).

Dan sepanjang pengalaman aku, aku tak pernah berjaya. Sekali pun.

Mungkin approach aku salah. Ye ke? Cara slow talk aku dah buat, cara hard talk aku dah buat, pakai kudrat pun pernah. Tunjuk contoh pun pernah. Tapi mungkin semua cara yang aku buat tu salah. Tak mustahil. Mana boleh aku je betul memanjang, kan?

Mungkin sebab memang dah takdir dari azali lagi, manusia tak mampu nak ubah perangai orang lain. Mungkin juga. Dalam banyak-banyak Rasul dan Nabi yang aku pernah belajar tentang mukjizat mereka, ada yang boleh hidupkan orang mati. Ada yang boleh belah laut, belah bulan. Ada tak terbakar dimakan dek api. Tapi seorang pun takde mukjizat (sila betulkan kalau betul ada) yang berkebolehan boleh ubah perangai manusia daripada jahat kepada baik, atau dari baik kepada jahat. Para Rasul jadi utusan untuk sampaikan kebenaran. Lepas tu ada orang yang ikut, dan ada orang yang tak ikut. Begitu jugak kalau kau kerja doktor. Kau boleh bagi ubat, bagi nasihat kat pesakit, tpi kalau pesakit ambik ubat kat hospital @ klinik pastu campak ubat sebungkus tu masuk tong sampah, apa kau boleh buat? Kau kerja cikgu, hari2 kau bagi nasihat yg sama kat anak murid, belajar rajin2, biar senang masuk univ, boleh pilih kursus yang senang dapat kerja, biar nanti bila berniaga orang susah nak tipu kau..tapi kalau anak murid tetap join pekida, double seven, tunjuk lagak jadi samseng kampung, ape kau boleh buat?

Aku rasa dah masa untuk aku berhenti untuk ubah perangai orang lain. Serius. Kalau nak tunjukkan jalan untuk jadi orang yang baik, itu aku boleh buat lagi. Tapi nak ubah perangai orang pada aku memang mustahil. Kalau nak jadi suami yang baik, kena ajar anak-anak dan isteri-isteri  pasal didikan agama, kena jadi orang yang beragama, kena jaga kebajikan ahli keluarga. kalau nak jadi cikgu yang baik, kena ikhlaskan hati mengajar anak muris, kena ingatkan diri mengajar, mendidik ni juga ibadah, begitu juga kerjaya2 lain. Aku boleh bagitau dan smapaikan jalan macam mana nak jadi baik, sekadar pengetahuan aku. Begitu jugak kalau kau nak jadi jahat. Aku boleh tunjukkan kat jalan mana kau nak jadi jahat. kalau nak jadi samseng, bukan kat kampung atau pekan kecik, pergi Petaling Street @ Lorong Hj Taib. Jadi drug pusher, atau perompak yang rompak sampai rm3-4 juta, kalau mati kena tembak atau gantung pun puas hati, berhasil jugak merasa harta haram berjuta-juta ringgit, sebelum kena balun dalam neraka nanti. Tapi nak mengubah perangai dan sikap orang lain, cara berfikir orang lain, aku rasa dah masa aku give up. Tolong doakan orang berubah? Yang tu pun aku boleh lagi nak buat. Makbul tak makbul tu lain cerita la kan.

Melampau ke kalau aku dah start berfikir macam ni? Sebab berdasarkan apa yang aku alami & ilmu yang aku ada masa menaip post ni, inilah kesimpulan aku.

No comments: