19 July 2010

Mazhab penyokong parti politik di atas muka bumi Malaysia

Aku dah berjanji kat Berita Harian Online yang aku takkan bagi sebarang komen pasal hal politik dah. Sepanjang pemerhatian aku semenjak aku kenal politik 12 tahun dulu (bermula sejak isu pemecatan Dato' Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri), maka inilah kesimpulan aku pasal mazhab-mazhab penyokong parti politik yang wujud di atas muka bumi Malaysia ni.

Mazhab pertama. Golongan yang menyokong dengan sepenuh hati & membabi buta apa-apa je tindakan parti yang mereka sokong. Kalau pemimpin mereka kata negara akan bankrap akibat subsidi berlebihan dan subsidi perlu ditarik, mereka percaya, walaupun subsidi tu mungkin duit mereka sendiri daripada segala jenis cukai (cukai perkhidmatan, cukai jalan, cukai pintu, cukai tanah, cukai pendapatan) dan tujuan subsidi tu untuk meringankan beban mereka. Kalau Tok Guru mereka dikritik sebab melantik menantunya sebagai orang besar dalam perbadanan negeri, mereka berhujah, tak mengapa asalkan layak, dan bila pemimpin yang mereka tak suka melantik menantu mereka jadi ketua pemuda, mereka akan tuduh pemimpin yang mereka tak suka tu sebagai orang yang mengamalkan kronisme & nepotisme. Kalau pemimpin mereka ajak pergi berdemo, mereka akan turun berdemo walaupun mereka boleh berniaga/bekerja untuk cari nafkah semasa berdemo tu. Sanggup bergaduh sesama kawan, jiran dan keluarga kerana fahaman politik masing-masing sedangkan pemimpin politik mereka yang boleh duduk semeja bergurau senda walaupun berlainan fahaman parti.

Mazhab kedua. Golongan yang menyokong orang yang membawa keuntungan kepada mereka. Bila dijanjikan tanah, lesen, diberikan wang, mereka akan ambil, lalu mereka pun sokong orang yang memberi segala benda kepada mereka. Bila orang yang memberi mereka makan dah tak mampu bagi mereka apa yang mereka nak, mereka pun berpaling tadah.

Mazhab ketiga. Golongan yang pandai main tarik tali. Bila mereka rasa tak ada kemajuan di tempat mereka, mereka sokong parti lain. Kemudian bila ahli politik yang dah hilang sokongan menggunakan kuasa sogokan pembangunan, royalti dan sebagainya, mereka beri semula kuasa kepada ahli politik tersebut. Golongan ni pandai memanipulasi kuasa mengundi mereka untuk mendapatkan kesenangan.

Mazhab keempat. Golongan yang menyokong mereka yang sama warna kulit dengan mereka walaupun berlainan parti. Tak kisah lah apa pun lambang yang dipakai oleh ahli politik tersebut, asalkan sama warna kulit, yang tu la yang mereka sokong.

Mazhab kelima. Golongan yang menyokong calon berdasarkan kebolehan mereka melakukan kerja/mewakili kawasan mereka, bukan berdasarkan parti atau warna kulit. Golongan ni amatlah susah untuk didapati.

Jadi, itulah sedikit sebanyak yang aku dapat perhatikan berdasarkan akal politik aku yang mentah ni. Korang pulak macam mana?

2 comments:

diyah_Noh said...

X panas, x pedas...tapi secukup rasa...

terbaek post ni...aku suka!

karl said...

owh, cam masak pulak. btw terima kasih :)