14 July 2010

Mati

Takde sape pun tahu bila kita akan mati. Mati termaktub sebagai rahsia alam ghaib yg tak diketahui siapa-siapa pun.

Ada orang takut mati. Takut meninggalkan keluarga, orang yang tersayang, kawan-kawan, harta dan keseronokan dunia. mungkin jugak sebab kerana tahu mereka tak bersedia.

Ada yang tak gentar dengan kematian. Bagi mereka kematian sebahagian daripada proses yang bakal dilalui selepas hidup. Ada jugak sebab kematian merupakan sebahagian risiko kerjaya mereka.

Tak kiralah sama ada takut @ berani utk berdepan dengan kematian, setiap manusia akan merasai detik-detik tersebut. Manusia tak dijadikan dengan sia-sia, tempoh jangka masa antara kelahiran dan kematian merupakan satu anugerah dan dalam masa yg sama merupakan ujian yang diberikan Allah supaya kita berusaha mengumpul bekalan sebelum dipanggil menghadap-Nya.

Aku berharap sungguh, sebelum sampai ajal aku, biarlah waktu tu bekalan aku dah cukup, tanggungjawab dah terlaksana, dan biarlah mati tu dalam iman (bak kata P Ramlee dalam filem Ali Baba Bujang Lapok). Dan, harap2 biarlah mati serta-merta tanpa nazak sampai berbulan-bulan.

Sesungguhnya mengingati mati tu akan menjadikan kita berhat-hati dengan perbuatan kita. Imam Al-Ghazali sendiri menyatakan,yang paling ringan adalah meninggalkan solat, yang paling berat adalah amanah, yang paling jauh adalah masa yang ditinggalkan dan yang paling dekat dengan manusia adalah kematian.

Kat bawah ni lagu Alam Barzakh daripada kumpulan Wings. Hayatilah lirik lagu tersebut, dan beringatlah dengan kematian untuk menginsafkan diri kita

1 comment:

diyah_Noh said...

thanks naim post ni.peringatan untuk semua...
memang meremang rasa...takut...bila bila masa je tuhan nak tarik nyawa kita kan...tapi kita hambaNya terlalu lalai n leka ngn duniawi...

once again..thanks for kind reminder ni